Розглядається вплив музики на психіку і соматичний стан школяра. Показано вплив ритму, мелодії, співочого звуку
на фізичний і психічний стан дитини з точки зору психології та фізіології. Доводиться, що музика має значний гармонізуючий вплив на психіку і фізичний стан дитини. Обґрунтовується можливість застосування музичної терапії в практиці профілактики і лікування негативних психічних і фізичних станів дітей. В роботі розглядається, що моторно-ритмічний матеріал здійснює потужний вплив на дитину періодичністю пульсації, що доповнюється акцентами, гармонійними співзвуччями, мелодійними спадами і нагнітанням, силою звуку і його градаціями. Виявлено, що в музикотерапії особлива увага приділяється ритмічному вихованню, яке справляє сильний вплив на біологічні ритми людини. Доводиться, що ритм є властивістю, яка визначає життєдіяльність людини: він викликає стан гармонії і не тільки організовує пластику тіла, але і регулює ритмічні процеси нервової системи. Зміна біоритмів веде до психосоматичних відхилень, порушень тонкої і грубої моторики, словесної комунікації і соціальних контактів особистості. Ритмічне виховання регулює і нормалізує порушення біоритмів, сприяє гармонізації емоційних станів у школярів. В ході дослідження було виявлено, що основним змістом музикотерапії для школярів є комплекс різноманітних
методик, способів і прийомів музично-виховного впливу, які здійснюються за допомогою активної і рецептивної діяльності. До рецептивної діяльності відноситься сприйняття музики, ефект від якої часто залежить не стільки від вибору музичного твору, скільки від психологічних особливостей школяра. Було встановлено, що емоційна чуйність на музику і потреба в ній пов’язані не тільки з наявністю музичних здібностей, а й з рівнем нейротизму, тобто тривожності і чутливості дитини.
The article deals with the influence of music on the psyche and somatic state of the pupils. It is shown the influence of rhythm,
melody, singing sound on the physical and mental state of the child in terms of psychology and physiology. It is proved that music has a significant harmonizing effect on the psyche and physical condition of the pupils. It is substantiated the possibility of using music therapy in the practice of preventing and treating negative mental and physical conditions of children. In the article it is considered that motor-rhythmic material exerts a powerful influence on the child by a period of pulsation, which is supplemented by accents, harmonies, melodic downturns and discharge, sound power and its gradations. It is revealed that in music therapy special attention is paid to rhythmic education, which has a strong influence on the biological rhythms of person. It is proved that rhythm is a thing that determines human life: it causes a state of harmony and organizes not only the plasticity of the body, but also regulates the rhythmic processes of the nervous system. Changing biorhythms leads to psychosomatic abnormalities, disorders of fine and gross motor skills, verbal communication and social contacts of pupils. Rhythmic education regulates and normalizes disturbance of biorhythms, promotes harmonization of emotional states of pupils. The study found that the main content of music therapy for pupils is a set of various techniques, methods of musical and educational influence, which are carried out through active and receptive activities. Receptive activity refers to the perception of music, the effect of which often depends not on the choice of a piece of music, but on the psychological characteristics of the pupil. It was found that emotional sensitivity to music and the need for it are related not only to the presence of musical abilities, but also to the level of neuroticism, that is, anxiety and sensitivity of the child.