У статті відображено особливості використання в процесі фізичного виховання студентів спеціальної медичної групи системи Табата як одного із засобів збереження здоров’я та спонукання до здорового способу життя. Аналізуючи результати педагогічних спостережень, робляться висновки та надаються рекомендації з приводу використання як в навчально-виховному процесі, так і у самостійних заняттях за системою Табата з урахуванням індивідуальних фізіологічних можливостей студентів.
The article shows the features of organization of physical education of special medical group students. The problem of finding rational approaches to physical education and rehabilitation of students of special medical groups to ensure restoration of body functions, and increase mental performance in terms of teacher training college is highlighted. The necessity to develop new tools for maintaining health is indicated. The need for encouraging students to healthy living is substantivised. The basic principles of Tabata system and its use in the physical training of students of special medical group are described. The results of the analysis of teacher observations and questionnaires are given. The article includes the questions of the questionnaire and the table with data which can assess changes that took place in the physical development and functional state of students, as well as changes in the level of consciousness It is the Tabata system that can help students of special medical group fully realize their potential physical and intellectual capabilities. The paper draws conclusions, provides recommendations of Tabata system use as a training, educational process and self-study, taking into account individual abilities of students.