Обгрунтовані функції керівника управління освітнім процесом та визначені складові компетентності: бути готовим та усвідомлювати відповідальність за відповідні управлінські рішення і їх реалізацію; здійснювати моніторинг якості
управління навчальним закладом. Зазначено, що для самореалізації управлінських підходів керівникові необхідно мати такі якості: готовність до змін в управління навчальн им закладом як системою; амбіційність, оптимізм та переконливість; самоаналіз, здатність до самонавчання та самовдосконалення. Наголошено, що для реалізація функції керівника – мотивація та управління персоналом, доцільні компетентності, які відповідають вимогам до сучасного керівника: готовність до виправданого ризику та тактовність і демократичність; толерантність та гуманність. Зазначено, що розвитку управлінського потенціалу керівника сприяють також: готовність до змін у собі; ентузіазм та збалансованість рішень; вимогливість та демократичність; позитивна допомога; приклади відповідальності та тактовності. Підкреслено, що
характерною і важливою для українських освітян є функція зовнішньої і внутрішньої комунікацій. У базових стандартах
європейських країн така функція не враховується. До основних складових управлінського потенціалу керівників освітніх
організацій віднесено: систему знань щодо управлінської діяльності; комплекс умінь здійснення ефективної управлінської діяльності; система індивідуально – особистісних характеристик, соціально-відповідальна філософія, які впливатимуть на успішність управлінської діяльності. Наголошено, що в Україні існує нова парадигма менеджменту – це менеджмент творчості. Нова парадигма в управлінні освітою, в якій лідер-керівник повинен змінювати саму концепцію своєї управлінської діяльності у взаємодії з учасниками освітнього процесу, з навчальним закладом та навколишнім середовищем, керуючись соціально-відповідальною філософією. Зазначено, що метою менеджменту творчості, як нової парадигми в управлінні освітою, є формування високого рівня свідомості цілісної особистості, з високими морально-естетичними нормами поведінки та соціально-відповідальною філософією за результати прийнятих управлінських рішень. Підкреслено завдання керівника-лідера: здатність до самореалізації необхідної для майбутнього росту свого управлінського потенціалу на основі соціально-відповідальної філософії.
The functions of the head of management of educational process are grounded and the components of competence are defined: to be ready to make appropriate management decisions, to be aware of responsibility for their implementation; monitor the quality of management of the school. It is stated that for self-realization of managerial approaches the manager needs to have the following qualities: readiness for change, management of an educational institution as a system, ambition, optimism, persuasiveness, self-analysis, ability to self-study and self-improvement. It is emphasized that for realization of the function of a leader – motivation and personnel management, competences that meet the requirements of a modern leader are appropriate: tolerance, humanity, democracy, tact, readiness for justified risk. It is noted that the development of managerial potential of the leader is also facilitated by: readiness for change, enthusiasm, confidence, democracy, demanding, positive example, help, responsibility, tact, balance. It is emphasized that the function of external and internal communication is characteristic and important for Ukrainian educators. Such a function is not taken into account in the basic standards of European countries. The main components of the managerial potential of the heads of educational organizations include: a system of knowledge about the nature and specifics of management activities; a set of skills for successful management activities; a set of individually – personal characteristics, a socially responsible philosophy that will influence the effectiveness of management activities. It is emphasized that in Ukraine there is a new paradigm of management – it is creativity management. A new paradigm in education management, in which the leader should change the very concept of his management activities in interaction with the participants of the educational process, with the school and the environment, guided by a socially responsible philosophy. It is stated that the goal of creative management, as a new paradigm in education management, is the formation of a holistic personality with a high level of consciousness, self-discipline, moral and aesthetic norms of behavior and awareness of social responsibility for the results of management decisions. The task of the leader-leader is emphasized: the ability to realize his vocation as a result of using natural abilities, creative endeavors and awareness of leadership needed for the future, ie for selfrealization of his managerial potential on the basis of socially responsible philosophy.