Акцентується увага на тому, що у зв’язку з реформуванням сфери освіти та реалізацією Концепції нової української школи актуалізується проблема позиціонування закладу загальної середньої освіти. Розкривається сутність таких стратегій процесу позиціонування закладу загальної середньої освіти на регіональному ринку освітніх послуг як формування дієвого позитивного іміджу та брендинг освітньої установи. На основі синтезу поглядів дослідників подано визначення термінів «стратегія», «імідж», «брендинг», «бренд». За авторським визначенням, стратегія закладу загальної середньої освіти – це модель узагальнення дій, необхідних для досягнення поставлених цілей шляхом координування і розподілу ресурсів зазначеної освітньої установи. Тобто, розробка стратегії процесу позиціонування закладу загальної середньої освіти полягає в пошуку, розробленні унікальної «сильної» позиції освітньої організації або освітньої послуги, планів досягнення цілей; освоєння, формування та утримання зазначених позицій, враховуючи можливості та ресурси закладу освіти.
Пропонується авторське визначення понять «дієвий позитивний імідж» та «брендинг закладу загальної середньої
освіти». Звертається увага на компоненти формування іміджу, бренду закладу освіти та тісний зв’язок зазначених
процесів з рівнем розвитку освіти в регіоні та країні. Дієвий імідж закладу загальної середньої освіти розглядаємо як
образ, наповнений позитивним змістом та спрямований на створення та підтримку ефективного зв’язку з громадськістю, що є необхідною умовою його конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг. Відзначається, що дієвий позитивний імідж закладу загальної середньої освіти, спрямований на створення та підтримку ефективного зв’язку з громадськістю, є необхідною умовою його конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг. У статті акцентується увага на позиціях відомих науковців з питань визначення, формування та підтримки в актуальному стані основних стратегій процесу позиціонування закладу загальної середньої освіти на регіональному ринку освітніх послуг. Зазначено авторське трактування брендингу закладу загальної середньої освіти як діяльністі щодо створення довготривалої переваги освітньої установи або освітньої послуги, яка побудована на спільних посилених діях на споживача рекламних звернень, інформації та заходів, інших елементів рекламно – комунікаційної діяльності, що виокремлюють та створюють впізнаваний образ закладу загальної середньої освіти або освітньої послуги. Також, у статті пропонується класифікація брендів та акцентовано увагу на переваги, які дає їх використання закладам освіти, споживачам освітніх послуг та суспільству в цілому. У подальшій розробці окресленої проблематики автором планується звернути увагу на фактори, що формують рівень конкурентоспроможності бренду закладу загальної середньої освіти.
Attention is drawn to the fact that in connection with the reform of the education sector and the implementation of the Concept
of a new Ukrainian school, the problem of positioning the institution of general secondary education is actualizing. The
essence of such strategies of the process of positioning the general secondary education institution in the regional market
of educational services is revealed as forming an effective positive image and branding of the educational institution. The
essence of such strategies of the process of positioning the general secondary education institution in the regional market
of educational services is revealed as forming an effective positive image and branding of the educational institution. Based
on the synthesis of the views of researchers, definitions of the terms "strategy", "image", "branding", "brand" are presented.
By author’s definition, the strategy of a general secondary education institution is a model of generalizing the actions needed
to achieve the goals by coordinating and allocating the resources of that educational institution. That is, developing a strategy
for positioning a general secondary education institution is to find, develop a unique "strong" position for an educational
organization or educational service, plans to achieve the goals; development, formation and maintenance of these positions,
taking into account the opportunities and resources of the educational institution. The author defines the concepts of “effective positive image” and “branding of a general secondary education institution”. We consider the effective image of a general secondary education institution as an image filled with positive content and aimed at creating and maintaining effective public relations, which is a necessary condition for its competitiveness in the educational services market. It is noted that an effective positive image of a general secondary education institution aimed at creating and maintaining effective communication with the public is a prerequisite for its competitiveness in the educational services market. Attention is drawn to the components of image formation, the brand of the educational institution and the close connection of these processes with the level of education development in the region and the country. The article deals with the positions of well-known scientists on the issues of definition, formation and support in the current state of the main strategies of the process of positioning the institution of general secondary education in the regional market of educational services. The author’s interpretation of the branding of a general secondary education institution as an activity for creating a long-term advantage of an educational institution or educational service, which is based on joint reinforced actions on the consumer of advertising appeals, information and events, other elements of advertising and communication activities that distinguish and create inclusive secondary education or educational services. The author points out the classification of brands and focuses on the benefits of using them to educational institutions, consumers of educational services and society in general. In further elaboration of the outlined problems, the author plans to pay attention to the factors that shape the level
of competitiveness of the brand of the institution of general secondary education.