Розглянуті проблеми в закладах вищої освіти (ЗВО) при організації самостійної роботи студентів. А саме необхідність її активізації, мотивації і партнерства з боку викладача. Показано методи і форми організації самостійної навчально-пізнавальної дільності студентів. Головним фактором успішної професійної діяльності є самостійність її суб’єктів, уміння швидко приймати рішення в нестандартних умовах. Тому постає питання про зміну пріоритетів вищої освіти від передавання визначеного навчальною програмою обсягу знань, умінь і навичок до формування творчого мислення. Вміння самостійно здобувати та аналізувати інформацію, що необхідна для подальшого професійного саморозвитку та вдосконалення. Отже, виникає проблема організації самостійної роботи таким чином, щоб разом з накопиченням знань, умінь і навичок здійснювався розвиток критичного мислення, формувалась власна позиція, щоб студент був спроможним застосовувати набуті знання на практиці. Активізація навчально-пізнавальної діяльності полягає у діяльності самого викладача з метою розробки і застосування такого змісту, методів, форм, прийомів та засобів навчання, які б сприяли підвищенню пізнавального інтересу, творчості, активності, креативності, самостійності в одержанні знань, формуванні вмінь та навичок, професійній компетентності майбутнього фахівця. Дана проблема спонукає викладачів так організувати навчальний процес, щоб досягти саме позитивної мотивації до вивчення даного предмету, підвищувати постійно якість знань з предмету, формувати в студентів уміння самостійно здобувати знання, виділяти головне, розвивати й удосконалювати розумові здібності. Та досягти цього можна тільки тоді, коли студентам буде доступним і зрозумілим поданий матеріал та з’явиться постійний інтерес до навчання. Необхідність організації ефективності самостійної роботи обумовлена вищими вимогами до рівня загальнокультурної та спеціальної підготовки майбутніх випускників ЗВО, зміною загальноосвітніх парадигм, підготовкою майбутніх фахівців до професійного, компетентного входження в ринок праці, що сформований потребами у постійній самоосвіті та саморозвитку упродовж життя.
The article deals with the problems in higher education institutions (HEI) in organizing students’ independent work. Namely, the need for its activation, motivation and partnership on the part of the teacher. Methods and forms of organization of independent educational and cognitive activity of students are shown. The main factor of successful professional activity is the independence of its subjects, the ability to make decisions quickly in non-standard conditions. Therefore, the question arises about changing the priorities of higher education from the transfer of a certain amount of knowledge, skills and skills to the formation of creative thinking. Ability to independently acquire and analyze information that is necessary for further professional development and improvement. Therefore, there is a problem of organizing independent work in such a way that, along with the accumulation of knowledge, skills and skills, the development of critical thinking, forming their own position, so that the student is able to apply the acquired knowledge in practice. Activation of educational and cognitive activity consists in activity of the teacher for the purpose of development and application of such content, methods, forms, techniques and teaching aids, which would contribute to increase of cognitive interest, creativity, activity, creativity, independence in obtaining knowledge, formation of skills, skills professional competence of the future specialist. This problem encourages teachers to organize the learning process so as to achieve the most positive motivation to study the subject, to improve the quality of knowledge on the subject, to develop students’ ability to independently acquire knowledge, to highlight the main thing, to develop and improve mental abilities. However, this can only be achieved when the material is readily available and understandable to students and there is a continuing interest in learning.
The need to organize the efficiency of independent work is conditioned by higher requirements for the level of general
and special training of future graduates of ZVO, change of general educational paradigms, preparation of future specialists
for professional, competent entry into the labor market, formed by the needs for constant self-education and self-development.