Розглянуто систему підготовки інженерів-будівельників у технічних університетах Німеччини та зміни, які відбулися в її структурі в контексті Болонського процесу. Зосереджено увагу на одному з аспектів реформування закладів вищої освіти – упровадження дворівневої системи навчання зі здобуттям освітніх ступенів бакалавра й магістра. Охарактеризовано особливості підготовки фахівців із будівництва за першим і другим рівнями вищої освіти в технічних університетах: умови вступу до бакалавріату (наявність Abitur – атестата зрілості, який можна отримати після навчання в гімназії або в загальній школі за програмою гімназії; обов’язкове проходження дво-, тримісячної попередньої практики, метою якої є отримання інформації про перебіг основних робочих процесів, пов’язаних із майбутньою професією на будівництві); допуском до навчання за магістерською програмою є ступінь бакалавра, однак університети мають право самостійно визначати умови, за якими вони набирають студентів; види магістратури
з різними умовами вступу (послідовна, яка починається одразу після бакалавріату, та спрямована на підвищення кваліфікації, що не залежить від ступеня бакалавра, а передбачає наявність досвіду професійної діяльності); відсутність практичної підготовки за магістерською програмою через короткий термін навчання; присвоєння кваліфікації бакалавра/магістра інженерії (Bachelor of Engineering / Master of Engineering) та бакалавра/магістра наук (Bachelor of Science / Master of Science), яке залежить від профілю освітніх програм (більш орієнтованих на проведення досліджень або більш орієнтованих на практичну діяльність); компетентності випускників бакалаврських і магістерських програм за спеціальністю «Будівництво»; тривалість написання випускових робіт – від 5 до 10 тижнів за бакалаврським рівнем і від 12 до 23 тижнів за магістерським тощо.
The article deals with the system of training civil engineers in German technical universities and changes that have taken place
in its structure in the context of the Bologna process. The focus is on one aspect of reforming higher educational institutions –
the introduction of a two-tier system of education with Bachelor’s and Master’s degrees. Specific features of training construction
specialists on the first and second higher educational levels in technical universities are characterized: the admission conditions for Bachelor’s degree program (availability of Abitur – general education certificate, which can be obtained after studying in gymnasium or in general school under the gymnasium program; compulsory going through a previous two-, three-month practical training aimed at obtaining information on the main work flows related to the future profession in construction); admission to the Master’s program is a Bachelor’s degree, but universities are free to determine the requirements under which they admit students; types of magistracy with different entrance conditions (consecutive, which begins immediately after the Bachelor’s degree, and is aimed at upgrading the qualification, the one that doesn’t depend on Bachelor’s degree, but implies having professional experience); lack of practical training for Master’s program due to the short term of study; qualification of Bachelor of Engineering / Master of Engineering and Bachelor of Science / Master of Science, depending on the profile of educational programs (more researchoriented or more activity-oriented); competencies of graduates from Bachelor’s and Master’s programs in specialty ‘Construction’; the duration of writing a final project is from 5 to 10 weeks on Bachelor’s level and from 12 to 23 weeks on Master’s degree, etc.