In modern terms, which are characterized by the swift increase of scientific knowledge, informatization and intellectualization of society, orientation of the state on modernization of higher athletic education, the special attention, in opinion of author, is spared to quality of professional preparation of future teachers of physical culture in higher educational establishments. In the conditions of modernization of higher athletic education the necessity of development of health saving technologies which mobilize resource potential of participants of educational process on achievement of aims of new educational paradigm appears sharply. In this connection assistance of health saving as, becomes strategy of development of health saving technologies a process, orientated on self-realization of personality at higher school. The special value in health saving of rising generation has activity of teacher of physical culture. For high-quality implementation of health saving functions he must be the transmitter of high culture of health and constantly perfected in this direction: to promote the level of knowledge in industry of culture of health; to seize abilities and skills of health saving activity; to acquire in a civilized manner-health experience, enrich it new ideas and technologies; to develop and realize the health saving programs in the process of professional activity. Forming of readiness of future teachers of physical culture to health saving activity is directed on: providing of the motivational setting of students on creation of active positive attitude toward strengthening and maintenance of health of schoolboys; organization of scientifically-research activity of students is with the purpose of decision of tasks, related to health saving activity; introduction of the educed and in theory reasonable pedagogical terms of preparation of future teachers of physical culture is to health saving activity at basic school.
У сучасних умовах, що характеризуються стрімким зростанням наукових знань, інформатизацією і інтелектуалізацією суспільства, орієнтацією держави на модернізацію вищої фізкультурної освіти, особлива увага, на думку автора, приділяється якості професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури у вищих навчальних закладах. В умовах модернізації вищої фізкультурної освіти гостро постає потреба розроблення здоров’язбережувальних технологій, що мобілізують ресурсний потенціал учасників освітнього процесу на досягнення цілей нової освітньої парадигми. У зв’язку з цим сприяння здоров’язбереженню як процесу, зорієнтованому на самореалізацію особистості, стає стратегією розвитку здоров’язбережувальних технологій у вищій школі.