Стаття присвячена проблемі формування ціннісно-смислових орієнтацій майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти (ЗДО), що набуває актуальності у зв’язку із загальною переорієнтацією цінностей суспільства у бік матеріальних на противагу загальнокультурним, духовним. Це пояснюється низкою чинників, зокрема: нестабільною політичною та соціально-економічною ситуацією, збройним конфліктом на сході України та анексією АР Крим, що провокує ситуацію невизначеності серед більшості населення держави.
Досліджено провідні чинники формування ціннісно-смислових орієнтацій майбутніх вихователів ЗДО, які умовно поділяються на зовнішні та внутрішні. Спираючись на провідні дослідження в галузі окресленої проблеми, до зовнішніх факторів автор відносить: державу, суспільство та культуру, до якої належить особистість, соціально-економічні та політичні фактори, засоби масової інформації та мережу Інтернет, місце проживання, систему освіти та родину. Автор акцентує увагу саме на освітньому середовищі закладу вищої освіти, що володіє значним освітнім потенціалом для формування цінностей та смислів студентів. До внутрішніх факторів ми відносимо: ступінь інтелектуального розвитку особистості, емоційний стан людини, особистісно-духовну зрілість, ступінь розвитку моральної свідомості людини, особистісну активність у різних видах діяльності тощо. Автор доходить висновку про взаємозалежність зовнішніх та внутрішніх факторів формування ціннісно-смис-лових орієнтацій майбутніх вихователів ЗДО, адже сім’я є первинним агентом соціалізації особистості, від чого в значній мірі залежить рівень інтелектуального розвитку, сформованість моральної самосвідомості тощо. Своєю чергою, соціальне середовище вишу здатне видозмінити існуючу систему цінностей особистості, впливати не лише на інтелектуальну та емоційну сфери, а й визначати ступінь духовної зрілості майбутнього фахівця дошкільної галузі.
The article is devoted to the problem of formation of value-sense orientations of future kindergarten educators, which becomes relevant, because of general reorientation of the values towards more material as opposed to general cultural, spiritual ones. This situation explained by a number of factors, in particular: unstable political and socio-economic situation, armed conflict in eastern Ukraine and annexation of the Autonomous Republic of Crimea, which provokes a situation of uncertainty among the majority of the population of our country. The author investigates the leading factors of formation value-sence orientations of future educators of kindergarten, which are conditionally divided into external and internal. Based on the leading research in the field of this problem, the author refers to the external factors: the state, society and culture to which the individual, socio-economic and political factors, the media and the Internet, the place of living, the education system and family. The author focuses on the educational environment of higher education institutions, which have significant educational potential for forming students’ values and meanings. Internal factors include: the degree of intellectual development of the individual, emotional state, personal and spiritual maturity, the degree of development of moral consciousness, personal activity, and so on. The author comes to the conclusion about the interdependence of external and internal factors of formation of value-sence orientations of future educators of kindergarten, because the family is the primary agent of socialization of the person, on which the level of intellectual development, the formation of moral self-consciousness and the like depends. In turn, the social environment of higher education institutions is able to transform the existing system of personality values, to influence not only the intellectual and emotional spheres, but also to determine the degree of spiritual maturity of a person.