У статті проаналізовано комплекс оздоровчих освітніх технологій, розкрито сутність, функції, типи, принципи, компоненти, напрями, методи та особливості здоров’яформувальної освітньої технології. Доведено ефективність впровадження здоров’яформувальної технології за етапами розвитку оздоровчої підготовки: базова (репродуктивна); усвідомлено-діяльнісна; діагностично-корегувальна. Визначена мета, завдання, провідні методи, психологічні особливості та підсумки кожного етапу. Запропоновані підходи до формування індивідуального оздоровчого стилю школяра та оздоровчого середовища навчального закладу.
В статье проанализирован комплекс оздоровительных образовательных технологий, раскрыта сущность, функции, типы, принципы, компоненты, направления, методы и особенности здоровьеформирующей образовательной технологии. Доказана эффективность внедрения здоровье формирующей технологии соответственно этапам развития оздоровительной подготовки: базовая (репродуктивная); осознанно-деятельностная; диагностично-коррекционная. Определены цель, задачи, ведущие методы, психологические особенности и результаты каждого этапа. Предложены подходы к формированию индивидуального оздоровительного стиля школьника и оздоровительного пространства учебного заведения.
The article considers the complex of health educational technologies, reveals the essence, functions, types, principles, components, trends, methods and propertes of educational technology of the health formation. The efficiency of the implementation of technology of the health formation at each stage: basic (reproductive); consciously-activity; diagnostic-correction. Each stage is characterized by molding features health of students: 1) awareness of the necessity to observe the daily routine and perform hygiene; knowledge about physical performance morning charging; formation of emotionally positive attitude to tempering procedures and health impact forces of nature; knowledge about heart rate at rest and after exercise; mastering the techniques of posture correction; mastery of the basic provisions of the daily routine and life; 2) expression of interest of students to sports and recreation classes; mastery of basic knowledge on areas promoting healthy lifestyles and habits of self-control as their physical and physical health; application of methods of prevention of myopia, osteoarthritis, flat feet and other diseases, self-massage; using of relaxation techniques to relieve muscle tension. Most students indicated formation of stable motivation for a long, healthy and creative life. In the foreground motives health promotion, improving external data, procedural reasons; 3) the formation of a stable personal motivation to preserve and promote health; adoption strategy of health formation as a rational way of realizing life plans; using of prevention of common diseases; availability of skills in first aid for injuries, poisoning, protection from adverse factors, the performance of self-massage to relieve muscle tension in the domestic environment; prevention emotional and psychological fatigue.