У статті розкрито особливості виховання здорового способу життя дітей дошкільного віку під час перебування в дошкільному закладі та родині. Визначені завдання педагогічного колективу щодо виховання уявлень про здоровий спосіб життя в дошкільників. Доведено, що спрямованість і тематика зазначених напрямків складається і корегується спільними зусиллями дошкільного закладу і сім’ї. Показано важливість створення сприятливих умов з боку дошкільних закладів та сім’ї для оптимального фізичного розвитку дитини, отримання знань про людський організм, опанування санітарно гігієнічних навичок.
В статье раскрыты особенности воспитания здорового образа жизни детей дошкольного возраста во время пребывания в дошкольном учреждении и семье. Определены задачи педагогического коллектива по воспитанию представлений о здоровом образе жизни у дошкольников. Доказано, что направленность и тематика указанных направлений составляется и корректируется совместными усилиями дошкольного учреждения и семьи. Показана важность создания благоприятных условий со стороны дошкольных заведений и семьи для оптимального физического развития ребенка, получения знаний о человеческом организме, овладении санитарно гигиенических навыков.
In the article the features of education of healthy way of life of children of preschool age are exposed during in preschool establishment and family. It is indicated on not plenitude of implementation of preschool educational establishments of primary objective of education - to bring up healthy personality, able to save the health, and value of bringing in of family to the decision of problem of education of healthy way of life of preschool children. Set tasks of pedagogical collective in relation to education of pictures of healthy way of life for under-fives. It is indicated that efficiency of education of healthy way of life of under-fives depends on purposeful activity of teachers and forming of the proper level valeo-pedagogical cultures in family, to unity of pedagogical influence of preschool establishment and family in education of healthy way of life of children of preschool age, update of valeological maintenance of work with parents and form of their pedagogical education. The efficiency of the system to promote healthy lifestyles for children of preschool age. Showing the importance of creating an enabling environment by preschools and family to optimal physical development of children, to acquire knowledge about the human body, mastering sanitary hygiene practices. It is proved that the direction and subject these areas consists joint efforts and adjusted preschool and family. Indicated that healthy lifestyle education will be effective only when it is taken into account age and individual characteristics of each child. The main areas of healthy lifestyle education of preschool children.