У молодшому шкільному віці мислення стає домінуючою функцією. Крім цього, завершується перехід від наочно-образного до словесно-логічного мислення. Пам’ять розвивається у двох напрямках – довільності та свідомості. На сьогодні ще недостатньо дослідженою залишається проблема встановлення індивідуальних рівнів психофізичного розвитку молодших школярів з метою впровадження спортивного стилю життя учнів початкової школи, що і обумовило актуальність нашого дослідження. Нами було розподілено усіх дітей початкових класів, що досліджувались, по групам за індексом фізичного розвитку. Відмічено кореляційний взаємозв'язок між індексом фізичного розвитку дітей та їх психофізіологічним станом, що дозволяє застосувати спортивний стиль життя у фізичному вихованні, для профілактики і корекції фізичного стану молодших школярів, а також для підвищення мотивації до самовдосконалення.
В младшем школьном возрасте мышление становится доминирующей функцией. Кроме этого, завершается переход от наглядно-образного к словесно-логического мышления. Память развивается в двух направлениях – произвольности и сознания. На сегодня еще недостаточно исследованной остается проблема установления индивидуальных уровней психофизического развития младших школьников с целью внедрения спортивного стиля жизни учеников начальной школы, и обусловило актуальность нашего исследования. Нами были распределены всех детей начальных классов, которые исследовались по группам по индексу физического развития. Отмечено корреляционная взаимосвязь между индексом физического развития детей и их психофизиологическим состоянием, позволяет применить спортивный стиль жизни в физическом воспитании, для профилактики и коррекции физического состояния младших школьников, а также для повышения мотивации к самосовершенствованию.
In the early school years, thinking becomes dominant function. In addition, the transition from visual and figurative to verbal and logical thinking is completed. Memory is developing in two directions – spontaneity and consciousness. The children are growing rapidly; there is disharmony in physical development, which is ahead of neuro-psychological condition of the child. This affects the temporary weakening of the nervous system. Fatigue, anxiety, need for movement are increased. Today the problem of setting individual levels of mental and physical development of primary school children in order to introduce them sports lifestyle has not been sufficiently studied. This is resulted in the relevance of our research. We have divided all surveyed primary school children in groups basing on the index of physical development. Stanger test showed that 30.8% of the third form students, 37.9% of the second form students and 45.0% of students of the first form have very low-test results (up to 20C). Analyzing the results of experimental studies, we can determine the tendency of posture deterioration of children in primary school from 46.4% in the first form to 69.2% in the third form - in the sagittal plane. It means that each year the number of children with lateral curvature of the spine is increasing. Research of psychophysiological state of primary school children found that both general valuation of each class and most of the rapid assessment indices are low. The lowest result and evaluation in retention test pose the first form students show “Flamingo”. The students of the second and third forms showed a tendency to improve the results of all tests, which was due to the natural growth of the child's body and the writing and counting skills obtained at school etc. The general physical condition of primary school children is low and it has a tendency of deterioration from the first to third form. We marked the correlation between the index of physical development of children and their psycho-physiological state that allows to use sports lifestyle in physical education in order to prevent and correct physical state of primary school children, as well as to increase their motivation of self-improvement.