Існуюча система вищої освіти ставить високі вимоги до здоров’я, фізичної та розумової працездатності студентської молоді. Високі навчальні навантаження і низька рухова активність, нераціональне харчування та шкідливі звички, стресові ситуації та незадовільна організація процесу фізичного виховання негативно позначається на стані здоров’я студентів. Організація процесу фізичного виховання у вищих навчальних закладах вимагає удосконалення, спрямованого на покращення здоров’я студентів. Тому метою нашого дослідження є аналіз показників фізичної підготовленості студентів різних спеціальностей факультету фізичного виховання Запорізького національного університету. Використані наступні методи дослідження: аналіз та узагальнення літературних джерел за темою дослідження; тестування рівня фізичної підготовленості студентів; методи математичної статистики. Приймали участь студенти 1 курсу в загальній кількості 64 чоловік (16 – з кожного факультету). Виявлено низький рівень показників фізичної підготовленості. Запропоновано підвищувати рухову активність та рівень фізичної підготовленості за рахунок фізичних ресурсів.
Существующая система высшего образования ставит высокие требования к здоровью, физической и умственной работоспособности студенческой молодежи. Высокие учебные нагрузки и низкая двигательная активность, нерациональное питание и вредные привычки, стрессовые ситуации и неудовлетворительная организация процесса физического воспитания негативно сказывается на состоянии здоровья студентов. Организация процесса физического воспитания в высших учебных заведениях требует усовершенствования, направленного на улучшение здоровья студентов. Поэтому целью нашего исследования было проанализировать показатели физической подготовленности студентов разных специальностей факультета физического воспитания Запорожского национального университета. Использованы следующие методы исследования: анализ и обобщение литературных источников по теме исследования; тестирование уровня физической подготовленности студентов; методы математической статистики. Принимали участие студенты 1 курса в количестве 64 человек (16 – с каждого факультета). Выявлен низкий уровень показателей физической подготовленности. Предложено повышать двигательную активность и уровень физической подготовленности за счет физических ресурсов.
The current higher education system puts high demands on the health, physical and mental work of students. The high workload and low physical activity, malnutrition and bad habits, stress and poor organization of physical education affect the health of students. Organization of physical education in higher educational institutions requires some improvement aimed at strengthening of the students’ health. Thus one of the key moments in the training of future specialists is to study the impact of means and methods of physical training on the future professional activity of the student, to develop his professional and important mental and physical qualities which are the foundation of his good health. The objective of our study is to analyze the indicators of physical fitness of students of different specialties of Faculty of Physical Education ZNU. We set following tasks in our research: 1. Determine the level of indices of physical qualities. 2. Compare and evaluate the level of physical conditioning of students of different specialties, such as: "Physical Education", "Olympic and professional sport", "Physical rehabilitation" and "Tourism". We used such methods as analysis and synthesis of the literature related to our research; tests of physical fitness of students; methods of mathematical statistics (X, m, t) to achieve the objectives of the study. The study was conducted in Zaporizhzhya National University. The research involved the first-year students of different specialties of Faculty of Physical Education, in total 64 people (16 – from each specialty). Summarizing the results of this research, we conclude that the accounting of physical fitness level of students allows to obtain reliable information. This permits to solve the problem of increasing of physical activity and level of physical conditioning through the means of physical education in higher education institution.