Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Стан зовнішнього і фонаційного дихання у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Подгорна, В. В.
dc.date.accessioned 2020-06-19T06:04:12Z
dc.date.available 2020-06-19T06:04:12Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Подгорна, В. В. Стан зовнішнього і фонаційного дихання у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення / В. В. Подгорна // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Вип. 5К (61). - С. 206-209. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29831
dc.description.abstract В статті показано, що у дітей з тяжкими порушеннями мовлення поряд із розладами фонаційного дихання, а саме: слабкість та розсіяність повітряного струменя у 87%, стійкий стереотип патологічного дихання у 42% випадків, відзначається напруження у функції зовнішнього дихання (у 84% випадків), що безпосередньо відображається на якості продуктування мовлення. ua
dc.description.abstract The article shows the consequences respiratory dysfunction at children with severe speech disorders. They have substantial changes in the structure of the respiratory cycle, and it is undeniable importance in forming of functional stress from other systems of an organism including speech. In 55% of students with severe speech disorders is determined by short breath; 42% of children with severe speech disorders are smallest and decrease in tidal volume; in 20% of cases there is a tendency to restriction; in 15% of cases – a tendency to bronchial obstruction, and twice as many cases of tachypnea (22%) than their peers without speech disorders. Together with the state of stress as a function of spontaneous breathing marked disorder phonational breath, namely: delicacy and distracted air jet in 87% of cases, persistent stereotype pathological breathing in 42% of children with severe speech disorders. In such a way younger students with severe speech disorders have significant deviations in respiratory function, as it directly affects the state phonational breathing and voice quality of education. So, with a significant reduction in tidal volume is marked weakness of expiration, distraction jet expiration, impetus expiration, additional air transoms. Low reserve expiratory volume is displayed in phonational breath as follows: the power of the air jet is too weak, there is a desynchronization breath. Tendency to restrictive breathing in speech is reflected mainly in additional inspiration when speaking, inefficient air flow; purposefulness power air stream is typically not sufficient. A tendency to bronchial obstruction, we observed desynchronization of respiratory movements, the power of the air stream in most cases sufficient. But there is stable steriotip pathological breathing. Tachypnea is characterized in most cases, a weak power of the air stream, there is desynchronization breaths. Conducting research showed that younger students with severe speech disorders have significant deviation in respiratory function that directly reflected the state of speech respiration and phonation on quality. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject тяжкі порушення мовлення ua
dc.subject зовнішнє дихання ua
dc.subject фонаційне дихання ua
dc.subject молодші школярі ua
dc.subject severe speech disorders ua
dc.subject spontaneous breathing ua
dc.subject phonational breath ua
dc.subject younger schoolchildren ua
dc.subject.classification 376.3+37.015.3+616.22-008.5+372.4 ua
dc.title Стан зовнішнього і фонаційного дихання у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics