У статті обґрунтовано психолого-педагогічні аспекти проблеми збереження здоров’я особистості через освіту упродовж усього періоду онтогенезу. З’ясовано, що ця проблема є надзвичайно актуальною, що визначено умовами екологічного, економічного, соціально-культурного життя сучасної людини упродовж усього періоду її онтогенезу, а її вирішення відбувається на міжгалузевому рівні, у синкретизмі психологічного, педагогічного, біологічного, фізкультурно-оздоровчого та іншого знання на засадах гуманістичної психології, особистісно орієнтованої педагогіки, розуміння старості як вікового періоду в онтогенетичному розвитку та саморозвитку особистості, що приховує великі можливості та резерви. Встановлено, що важливим елементом збереження здоров’я є освітня робота, яка проводиться з людиною упродовж усього періоду онтогенезу, а її суб’єктами є на різних етапах онтогенетичного розвитку є сама людина, батьки, найближче сімейне оточення, школа, державні та громадські організації тощо. Здоров’язберігаюча освіта молоді відбувається в колі сім’ї та під час навчання у освітніх закладах різного рівня (від дошкільного закладу і до університету) і повинна дати превентивні біологічні, філософські, психологічні, санітарно-гігієнічні, фізкультурно-оздоровчі знання, навички і вміння щодо збереження особистістю свого психічного, фізичного, духовного, соціального здоров’я і в наступні періоди онтогенезу.
В статье выявлены и обоснованы психолого-педагогические аспекты проблемы сохранения здоровья личности через образование на протяжении всего периода онтогенеза.
This article raises the problems of psychological and pedagogical aspects of the individuals health preservation during the process of education and throughout the whole period of ontogenesis. It was found out that that this problem is extremely topical, it is determined by environmental, economic, social and cultural conditions of modern human life style which one follows during whole period of ontogenesis. One`s decision is carried out on cross-sector level, according to the knowledge of psychological syncretism, pedagogical, biological, sport spheres and etc. which is based on humanistic psychology, personality oriented pedagogy, perception of the elderly as a period of ontogenetic development and self development of the identity that hides great potential and reserves. According to E. Erickson the scheme of human development on eight stages of ontogenesis is connected desire to preserve health, which is defined as a resource, and not the aim of the life, the natural condition of the body, characterized by normal and consistent with flow of all processes and the activity of all functions which provide all necessary human activities in the interaction with the environment. It was established that educational activity is an important element in health maintaining which is carried out be human throughout the whole period of ontogenesis and the human himself its parents, family environment, school, state and public organizations, etc are its subjects at various stages of ontogenetic development. Youth gets acquainted with the notion of health-preserving from with the help of their parents and while studying in educational institutions of different levels (from pre-school institutions to university) and they should provide youth with preclusive biological, philosophical, psychological, sanitary and hygienic, health and fitness knowledge, skills and ability to maintain their individual mental, physical, spiritual, social well-being during subsequent periods of ontogenesis. Particular attention should be paid to the problems which are connected with the attitude of the individual towards his or her own body, understanding its purpose and functioning throughout his or her existence. The measurement of the effectiveness of continuous process of health maintaining with the help of education and self-education is the attitude the individual and society towards the problems of gerontology and thanatology - anility and death.