Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Проблемне навчання і функції рухової навички

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Лемешко, О. С.
dc.contributor.author Телятник, В. М.
dc.date.accessioned 2020-06-19T05:46:09Z
dc.date.available 2020-06-19T05:46:09Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Лемешко, О. С. Проблемне навчання і функції рухової навички / О. С. Лемешко, В. М. Телятник // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Вип. 5К (61). - С. 145-148. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29813
dc.description.abstract Стаття присвячена питанням теорії і практики навчання рухових навичок. У роботі здійснений логіко-методологічний аналіз: проблемності навчання як принципу дидактики, рівнів проблемності у пізнавальній активності та самостійність, принципу доступності його вимоги, правила і умови легкості у навчанні рухових діям; природи розвитку системи протиріч, діалектичні протиріччя та розвиток регуляції системи рухів і дій; психофізіологічних механізмів регуляції рухів, зокрема, енергетичної, м'язової синергії, регулятори рухів простором дії, предметом та їх смислові й символічні регулятори. Використані системний аналіз рухової дії, педагогічний експеримент, методи проблемності, моделювання, спостереження і самоспостереження піддослідних. ua
dc.description.abstract Статья посвящена вопросам теории и практики обучения двигательных навыков. В работе осуществлен логико-методологический анализ: проблемности обучения как принципа дидактики, уровней проблемности в познавательной активности и самостоятельность, принципа доступности его требования, правила и условия простоты в обучении двигательных действий; природа развития системы противоречий, диалектические противоречия, развитие регуляции системы движений и действий; психофизиологические механизмы регуляции движений, в частности, энергетической, мышечной синергии, регуляторов движений пространством действия, предметом и смысловые и символические их регуляторы. ua
dc.description.abstract This article is devoted to the theory and practice of movement skills training. During the research logical and methodological analysis was carried out: training problematics as the principle of didactics, levels of problematic of the cognitive activity and independence of the availability principle, its requirements, rules and conditions in the process movement skills training; nature of the conflicts system, dialectic contradictions and the development of the regulation of movement and action systems; psychophysiological mechanisms of movements regulation , in particular energetic and muscle synergies, motor system regulators in spaces, subject and their sense bearing and symbolic regulators. In this research systematic analysis of movement skills, pedagogical experiment, problematical methods, modeling, observation and introspection of experimental subject. Problematics of training influence positively on volitive states of the student sensory-perceptual skills, movement regulators and results problematic actions. Problem-based training improves movement skills, its aesthetic properties of reflection, designing and solution of problematic tasks; properties of the action as an act of mastering it and actions as micro stage of its development. Programs of a usage of problematic training in movement skills training with the principle of an availability of the system conflicts, which contribute skills regulation. With help of main components of the problematics of the movement skills training which were theoretically explained it was found out that the problematic training of movement skills its content is described as didactics principle and its content: a) management actions of the teacher, b) pedagogical category which determines student activity, c) Perception of the problem, d) creation of the hypotheses and assumptions in the process of study. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject проблемність навчання ua
dc.subject рухова навичка ua
dc.subject проблемні дії ua
dc.subject сенсорно-перцептивна сфера ua
dc.subject регулятори рухів ua
dc.subject вольові стани ua
dc.subject проблемность обучения ua
dc.subject двигательный навык ua
dc.subject проблемные действия ua
dc.subject сенсорно-перцептивна сфера ua
dc.subject волевые состояния ua
dc.subject problematic training ua
dc.subject movement skills ua
dc.subject problematic al actions ua
dc.subject sensory-perceptual sphere ua
dc.subject movement regulators ua
dc.subject volatile states ua
dc.subject.classification 37.037:796.012.2 ua
dc.title Проблемне навчання і функції рухової навички ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics