Стаття присвячена вивченню та аналізу методик формування комунікативної культури майбутнього учителя З’ясовано, що всі вони орієнтовані на пошук раціональних методів навчання для практики вчителів у навчальних закладах. Показано позитивні і негативні сторони професійно-мовленнєвої культури вчителів фізичного виховання. Встановлено, необхідність глибокого впровадження методики формування професійно-мовленнєвої культури спілкування у студентів факультету фізичного виховання. Запропоновано, спецкурс «Професійно-мовленнєва культура спілкування» для студентів факультету фізичного виховання. Розроблено методику перевірки рівня професійно-мовленнєвої культури спілкування студентів факультету фізичного виховання.
Статья посвящена изучению и анализу методик формирования коммуникативной культуры будущего учителя Установлено, что все они ориентированы на поиск рациональных методов обучения для практики учителей в учебных заведениях. Показано положительные и отрицательные стороны профессионально-речевой культуры учителей физического воспитания. Установлено, необходимость глубокого внедрения методики формирования профессионально-речевой культуры общения у студентов факультету физического воспитания. Предложено, спецкурс «Профессионально-речевая культура общения» для студентов факультета физического воспитания. Разработана методика проверки уровня профессионально-речевой культуры общения студентов факультета физического воспитания.
The article is devoted to the study and analysis techniques of communicative culture teacher found out that they are focused on the search for efficient methods of teaching practices in teacher education. Positive and negative aspects of professional-speech culture of physical education teachers who have objective value for the future of the students. Established the need for in-depth implementation method of forming professional-speech culture of communication. Proposed course " Professional-linguistic culture of communication" for students of physical education. The method of verification of professional-verbal communication culture physical education students. Proved its importance in the implementation of the educational process of sports disciplines. Exposed, the implementation of a special course taking into account the principles, approaches and types of parties between teachers and students. Confirmed the need for a systematic and sequential arms students with the knowledge and skills to create professional-verbal communication culture of future teachers of physical education. Found that the use of communication-oriented approach in the classroom with sporting disciplines is essential in the formation of professional-verbal communication culture of future specialists in physical education.