У статті проведений аналіз психолого-педагогічних компетентностей, необхідних студентам-старшокурсникам — майбутнім фахівцям з фізичного виховання, у подальшій професійній діяльності. Специфіка професійної діяльності вчителя фізичної культури, яка потребує вміння застосовувати знання на практиці, професійної компетентності та високої відповідальності, визначає особливу важливість формування професійних знань, умінь та навичок, а також певних професійно значущих особистісних якостей у процесі навчання майбутніх педагогів. Компетентності, необхідні в професії вчителя постійно розвиваються і повинні відповідати потребам освітнього процесу, а також цивілізаційним змінам. У світлі сказаного необхідна модернізація системи підготовки майбутнього учителя фізичної культури на основі впровадження нових підходів і сучасних технологій в освітній простір вищого навчального закладу.
В статье проведен анализ психолого-педагогических компетенций, необходимых студентам-старшекурсникам — будущим специалистам по физическому воспитанию, в дальнейшей профессиональной деятельности. Специфика профессиональной деятельности учителя физической культуры, требующая умения применять знания на практике, профессиональной компетентности и высокой ответственности, определяет особую важность формирования профессиональных знаний, умений и навыков, а также определенных профессионально значимых личностных качеств в процессе обучения будущих педагогов. Компетентности, необходимые в профессии учителя постоянно развиваются и должны соответствовать потребностям образовательного процесса, а также цивилизационным изменениям. В свете сказанного необходима модернизация системы подготовки будущего учителя физической культуры на основе внедрения новых подходов и современных технологий в образовательное пространство вуза.
Psychological and pedagogical competencies necessary in further professional activity for senior students, future specialists of physical education, were analysed in the article. In contemporary pedagogics there isn't the only one classification of competencies which person should acquire during the life and foremost studying at a higher school. That fact explains the actuality of our research. The conducted research carried diagnostic character. The objective of the research was to investigate the process of formation of psychological and pedagogical competencies of physical education faculty students of Drogobych I.Franko State Pedagogical University. Organization and methods of research. To check the level of competence the questionnaires were given and possible answers to them were provided. The respondents evaluated the level of competence scaling from 1 to 5, where 1 meant very low level of competence, 2- low, 3- average level, 4- high and 5-very high level of competence. The research covered the fourth and fifth year students of the physical education faculty. The questionnaire was carried out after the teaching practice at Drogobych schools. Totally the research involved 59 people, among them 16 girls and 43 boys. After processing and analysis of the data it was set: 1. The fourth and fifth year students of physical training faculty who studied at Drogobych I. Franko State Pedagogical University considered that studying (including first teaching practice) gave them opportunity to gain high communicative, pragmatic, creative and competence of cooperation (interaction). At the same time, their own informational competencies they evaluated as low. The girls estimated the level of acquired competencies significantly higher than the boys. In other given competencies no significant difference was noticed in the statistics between the sexes. 2. The fifth year students evaluated significantly higher their level of creative, pragmatic and informational competence than the fourth year students and that can be explained by the experience gained during the second teaching practice and an additional year of study.