Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Перспективи використання лінгвокультурології у навчанні студентів-іноземців української мови

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Калита, О. М.
dc.contributor.author Поворознюк, С. І.
dc.date.accessioned 2020-06-18T13:24:43Z
dc.date.available 2020-06-18T13:24:43Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Калита, О. М. Перспективи використання лінгвокультурології у навчанні студентів-іноземців української мови / О. М. Калита, С. І. Поворознюк // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологічна. – 2016. – Вип. 60. – С. 281-283. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29787
dc.description.abstract У статті окреслено коло методологічних проблем, пов’язаних із викладанням української мови як іноземної; доведено доцільність використання лінгвокультурного підходу в процесі навчання іноземців української мови; обґрунтовано ефективність такого підходу. ua
dc.description.abstract The range of issues related to teaching Ukrainian as a foreign language were outlined in the article. In particular, the attention was paid to the need to develop communicative and culturally direction of teaching Ukrainian as a foreign language. This direction is implemented through the creation of knowledge about the culture within the subject that is studied under the program and a number of skills to operate this knowledge (formation of linguistic and cultural competence). Besides denotative (subject-logical) values linguistics considers the full range of associations that arise in the mind of the speaker in the perception of speech, phraseologism, image, etc. Therefore, it is important to linguodidactic aspect taking into account the basic units of culture (linguistic and cultural linguistic unit) from the lexical to the text level. Using cultural linguistics in teaching Ukrainian as a foreign language we introduce foreign students with linguistic units on the background image, similar to that formed in the minds of the Ukrainian people. Also the essence of of linguistic and cultural commentary was revealed in the article; the selection criterias of fragments Ukrainian culture to foreigners study was defined the principles of attracting linguistic and cultural information to teaching Ukrainian as a foreign language was formulated. ua
dc.description.abstract В статье очерчен круг методологических проблем, связанных с преподаванием украинского языка как иностранного; доказана целесообразность использования лингвокультурного подхода в процессе обучения иностранцев украинскому языку; обосновывается эффективность такого подхода. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Національний університет «Острозька академія» ua
dc.subject лінгвокультурологія ua
dc.subject лінгвокультурна інформація ua
dc.subject українська мова як іноземна ua
dc.subject методи навчання мові ua
dc.subject cultural linguistics ua
dc.subject linguistic and cultural information ua
dc.subject Ukrainian as a foreign language ua
dc.subject methods of learning language ua
dc.subject лингвокультурология ua
dc.subject лингвокультурная информация ua
dc.subject украинский язык как иностранный ua
dc.subject методы обучения языку ua
dc.subject.classification 811.161.2(07):81’271 ua
dc.title Перспективи використання лінгвокультурології у навчанні студентів-іноземців української мови ua
dc.title.alternative The development of communicative and culturally direction of teaching ukrainian as a foreign language ua
dc.title.alternative Перспективы использования лингвокультурного подхода в процессе обучения иностранцев украинскому языку ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу