У статті визначено рівень фізичного розвитку і соматичного здоров’я школярів в рамках навчально-виховного процесу у загальноосвітньому навчальному закладі. Отримані нами у процесі дослідження дані показників фізичного розвитку школярів свідчать про те, що їх значення відповідають віковим нормам. Дані розподілу обстежуваних за рівнем фізичного здоров’я (РФЗ) дозволяють констатувати, що 57,82% хлопців мають низький рівень фізичного здоров’я, 25,97% – нижчий за середній та 16,11% – середній. Серед обстежуваних дівчат 42,87% мають низький РФЗ, 41,21% – нижчий за середній. У 13,95% дівчат, які взяли участь у дослідженні, РФЗ є середнім. Дослідження проводилось з метою покращення ефективності процесу фізичного виховання. Отримані результати будуть базовими при розробці сприятливих умов для збереження та зміцнення фізичного здоров’я учнів традиційними та інноваційними засобами фізичної культури та спорту для задоволення запитів, потреб та уподобань учнів.
В статье определен уровень физического развития и соматического здоровья школьников в рамках учебно-воспитательного процесса в общеобразовательном учебном заведении. Полученные нами в процессе исследования данные показателей физического развития школьников свидетельствуют о том, что их значения соответствуют возрастным нормам. Данные распределения обследуемых по уровню физического здоровья (УФЗ) позволяют констатировать, что 57,82% ребят имеют низкий уровень физического здоровья, 25,97% – ниже среднего и 16,11% – средний. Среди обследуемых девушек 42,87% имеют низкий УФЗ, 41,21% – ниже среднего. В 13,95% девушек, принявших участие в исследовании, УФЗ является средним. Исследование проводилось с целью улучшения эффективности процесса физического воспитания. Полученные результаты будут базовыми при разработке благоприятных условий для сохранения и укрепления физического здоровья учеников традиционными и инновационными средствами физической культуры и спорта для удовлетворения запросов, потребностей и наклонностей учеников.
The article defines the level of physical development and somatic health of pupils are examined within the framework of educational-educating process of general schools. It was used the method of assessing the level of physical health G.L. Apanasenko. The data on physical development of schoolchildren that we have obtained in the process of our research indicate that their values correspond to age norms. The distribution data in terms of the level of physical health (LPH) of those under research can state that 57,82% of boys show low level of physical health, 25,97% – lower than the average and 16,11% – average. Unfortunately, no boy among the surveyed displayed an average or high level of physical health. The results of our study show that 42,87% of the surveyed girls have low LPH, 41,21% – lower than the average. 13,95% of the girls under research have an average LPH. In our opinion, it is important to note that 1,97% of the schoolgirls display an above average LPH. The study was conducted in order to improve the efficiency of physical education. The obtained results will be basic in the development of favorable conditions for the preservation and enhancement of physical health of students both traditional and innovative means of physical culture and sports to meet the requests and needs of your childrens.