During one academic year, experimental and traditional organization and content of physical education were used. They sought to improve the motor activity of boys with different somatotypes, who were pupils of the tenth grade of a general educational institution. Two experimental groups were formed, one of the representatives of the thoracic somatotype, the other of the representatives of the muscular somatotype. Also two control groups of boys with the same somatotypes were formed. The number of boys in each experimental group was 20, the age of all of them was 15 years. We were studying the magnitude of changes in the studied indicators that were observed by boys experimental and control groups after the use of the proposed programs of physical education. Such indicators were physical performance, physical qualities and functional indicators. Tests and functional tests have been used, which are universally recognized among specialists, and are widely used in research on pedagogy, physical education and sport activities. Before the beginning of the experiment, it was found that in each pair of control and experimental groups the studied subjects were practically the same. A completely different result was obtained at the end of the school year. Thus, in the most general form, the result was that in experimental groups the values of functional parameters, physical performance and development of physical qualities were significantly higher than in control groups. The results of the molding experiment showed the superiority of the developed organization and the content of physical education over the traditional one in tasks solving.
Впродовж одного навчального року використовували визначені організацію і зміст фізичного виховання для поліпшення показників рухової активності хлопців, які були учнями десятого класу загальноосвітнього навчального закладу. Для цього з представників торакального і м’язового соматотипів сформували дві експериментальних групи, а також дві контрольних, кількість осіб у кожній становила 20, вік усіх – 15 років. На початку навчального року показники, які вивчали, у кожній парі контрольної та експериментальної груп були практично однаковими. Наприкінці одержали зовсім інший результат, що у найбільш загальному вигляді полягав у суттєво кращих значеннях в експериментальних групах порівняно з одержаними в контрольних групах. Результати проведеного формувального експерименту засвідчили перевагу розроблених організації і змісту фізичного виховання над традиційними у вирішенні поставлених завдань.