The article describes the main aspects of the literature and the results of the study studied the components of the work of tennis sections, table tennis, badminton for innovative teaching of students and improving the learning process. Реструктуризация системы физического воспитания в вузе согласно Европейской кредитно - модульной системе привел к сокращению учебных часов. The restructuring of the system of physical education in the university according to the European Credit and Payroll System has led to a reduction of the training hours.The article raises the question of the reversion of the system of physical education in universities, the elimination of the departments of physical education in some universities in Ukraine and the creation on their basis of voluntary sports clubs for the employment of students in various sports. This innovation leads to negative consequences of attendance of sections and as a result to the refusal of physical training of students, which, in turn, affects the health of students, and then the entire educational process as a whole. The functioning of the system of physical education in the universities of Europe is analyzed. The main aspects of their organization in educational institutions are given. The article says that sectional work in universities depends on the availability of the material and technical (sports complex) educational institutions. Examples are given.. Innovative work approaches are considered. The main factors that provide high results in sports and mass work are given. In the article ways of development of interest to employment by sports games at students are resulted. The practical and theoretical value of innovations is distinguished in sporting games with a ball and racket. Сonsider the need for active implementation of innovations in sports games with ball and racket to ensure high-quality educational process.
У статті на основі аналізу літератури та результатів дослідження з’ясовуються окремі аспекти розвитку спортивних ігор з м’ячем і ракеткою серед студентської молоді, підіймається питання про скорочення навчальних годин з фізичного виховання в деяких внз України і створення на їх основі добровільних спортивних клубів для участі в студентських заняттях, що призводить до відмови від фізичної підготовки студентів та позначається на здоров'ї студентів, а потім і всього освітнього процесу в цілому. Розглядаються інноваційні підходи до роботи. Дані основні чинники, що забезпечують високі результати в спорті і масовій роботі.