The possibility of socialization of students through physical activity and sports outside of class time was studied in this work. The results of the research allowed to reveal and to establish the reasons for limiting classes of physical activity among children such as: low level of material and technical provision of training venues, low level of provision of skilled personnel in sports sections, schools, clubs, clubs, etc., lack of interest sport and hard work in the process of mastering the fundamentals of sports and skills improvement. Also discovered their motives for extracurricular physical culture and sports (advice from friends and classmates, harmonious effect on the body, the influence of parents, advertising in the media and examples of peers, the desire to achieve results, personality trainer qualities, the location of a sports school near the place of residence, development of the chosen sport in the region). The study was justified the harmonious influence of classroom physical activity on socialization of the personality.
В роботі розглянута можливість соціалізації учнівської молоді шляхом занять фізичною культурою та спортом у позанавчальний час. Результати дослідження дозволили виявити та установити причини, що лімітують заняття руховою активністю серед дітей, їх мотиви до позакласних та позашкільних занять фізичною культурою та спортом. У ході дослідження був обґрунтований гармонійний вплив занять руховою активністю на соціалізацію особистості.