Досліджено проблему розробки стратегічного плану розвитку спеціальності «Фізичне виховання». Проаналізовано більш 15 джерел з проблем підготовки фахівців фізичної культури та спорту. Визначено чинники, що впливають на розвиток спеціальності «Фізичне виховання» та розглянуто основні напрями реформування підготовки фахівців в галузі фізичної культури та спорту. Стратегія розвитку спеціальності «Фізичного виховання» повинна бути спрямована на: а) Створення нових навчальних планів; б) Створення умов для розширення вибору студентів; в) Посилення наукової роботи зі студентами; г) Покращення матеріально-технічного та методичного забезпечення; д) Забезпечення взаємодії кафедри з роботодавцями; е) Підготовку сучасного фахівця, здатного створити робоче місце в сфері ФВС, здатного самостійно вести широкий спектр діяльності в різних аспектах даної сфери; ж) Розробку спеціальних засобів самостійного навчання студента.
Исследована проблема разработки стратегического плана развития специальности «Физическое воспитание». Проанализированы более 15 источников по проблемам подготовки специалистов физической культуры и спорта. Определены факторы, влияющие на развитие специальности «Физическое воспитание» и рассмотрены основные направления реформирования подготовки специалистов в области физической культуры и спорта. Стратегия развития специальности «Физическое воспитание» должна быть направлена на: а) создание новых учебных планов; б) создание условий для расширения выбора студентов; в) Усиление научной работы со студентами; г) Улучшение материально-технического и методического обеспечения; д) обеспечение взаимодействия кафедры с работодателями; е) Подготовка современного специалиста, способного создать рабочее место в сфере ФВС, способного самостоятельно вести широкий спектр деятельности в различных аспектах данной сферы; ж) разработку специальных рекомендаций по обучению студента.
The problem of developing the strategic plan for the specialty "Physical Education" was researched. More than 15 sources on training specialists of physical education were analyzed. The factors affecting the development of the specialty "Physical Education" were determined and the basic directions of reforming the training specialists in the field of physical education were reviewed. The government should solve the problem of building a modern Ukrainian education in accordance with the highest international standards. In terms of higher education reform that needs makeover content, is the role of a student -who is not a passive object of the educational process, but is active a subject who is actively involved not only in solving various teaching tasks, but in their performances. As a result, changing the role of the teacher, will meet high demands on his personal qualities, methodological training and professional culture. 1. Strategy of specialty "Physical education" should be directed to: a) Creation of new curricula; b) Creating conditions for expanding selection for students; c) Strengthening the scientific work with students; d) Improving logistical and methodological support; d) Ensure cooperation department of employers. Specialty should work on modern training specialist who can create jobs in the area FVS, and being able to independently manage a wide range of activities in various aspects of this field. 2. The current stage of development of the education system makes the task of specialty "Physical Education" as the educational system, which represents a definite structure, and has a clear focus, "face"
- "brand Polytechnic". 3. The special and high priority should be given to the development of special means of self-study student who could learn in a comfortable place, having agreed the possibility of contact with the teacher. This requires significant strengthening work on Internet resources.