Naval department of Odesa national maritime academy as the part of the higher military education system cannot stand aside of the events that are taking place in Ukraine, and drastic changes related to the new forming competencies of the Navy officers required by the society and state. In the period from 2014 to 2017 significant changes in the training of naval seamen took place. Moreover, the annexation of the Crimea was a considerable issue, due to which our state had lost naval academy and conducted reformation on the basis of civil institution, National university “Odesa maritime academy” Naval institute. Complex and dynamic character of modern combat service, application of the most modern information technologies, standards of weapon and military equipment, dependence of the on-going operation and outcome (end-point) of military operations upon the contents and quality of the training conducted in advance predetermine a real requirement for the improvement of the military specialists’ occupational preparation. Professional activity efficiency and the demand for a military specialist are connected not only with concrete narrow-purpose knowledge and skills but, in a large part, with a general level of scientific, technical and military-applied training, with personal, ideological and moral qualities including skills of self-education and upbringing.
Інститут Військово-Морських Сил Національного університету «Одеська морська академія», як частина системи вищої військової освіти не може знаходитися в стороні від подій котрі відбуваються в Україні, та корінних змін пов’язаних з формуванням нових запитів суспільства та держави до компетенцій офіцера Військово-Морських Сил. В період з 2014 по 2017 роки відбулись великі зміни в підготовці майбутніх військових моряків. Зокрема, значними проблемами були анексія півострова Крим, у зв’язку з чим Держава втратила вищий військово-морський заклад та провела формування на базі цивільного закладу, Національного університету «Одеська морська академія» Інституту Військово-Морських Сил. Складний та динамічний характер сучасної службово-бойової діяльності, використання в ній найсучасніших інформаційних технологій, зразків зброї та військової техніки, залежність ходу та підсумку (кінцевого результату) військових дій від змісту та якості заздалегідь проведеної підготовки зумовлює об’єктивну потребу в удосконаленні системи професійної підготовки військових фахівців. Ефективність професійної діяльності та затребуваність військового фахівця пов’язані не тільки з конкретними вузькопрофільними знаннями та уміннями, а, в великій мірі, з загальним рівнем їх науково-технічної та військово-прикладної підготовки, особистісними та ідеологічно-моральними якостями, навичками самоосвіти та виховання.