To improve the efficiency of the correction process of young tennis players' technique, video recording and video material analysis were used in the training. Purpose: development and justification of the technique for correcting the technique of ten-year tennis players using video analysis tools. Methods and organization of research. Objects: the study involved tennis players aged 10 years (n = 8) of the first year of training, who train in a sports club. Methods: analysis of information materials; pedagogical observation and pedagogical experiment; video recordings; computer analysis of video materials. Intervention: a set of 80 special exercises was developed to correct the technique of ten-year tennis players. It consists of 15 groups (8-10 exercises per group). The number of strokes in the exercises is different. Organization of the study: The video recorded the main technical elements of ten-year tennis players: a blow to the right with a rebound; kick to the left with a rebound; a blow to the right from the fly; blow to the left with a fly; serve; smash. All records were formed into a video album for each of the players involved in the study. Based on the literature studied and the analysis of video materials, the standard technique for performing punches during training and during matches was determined. Also, to obtain video recordings of the reference technical elements, there was a video recording of their performance by the master of sports of Ukraine. The received video materials were analyzed using the application CMV Free 2016 (operating system iOS 10, update September, 2016) on the Tablet PC iPad Air 2 (Cupertino, USA). Conclusions: The developed algorithm for using video recordings and subsequent video analysis to correct the strokes technique of young tennis players proved to be effective. The developed complex of special exercises has allowed improving the technique of ten-year tennis players. It has been revealed that the multiple viewing of slowed-down video recordings allows teachers to identify incorrect movements of tennis players, and the players understand their mistakes and realize the tasks set by the coach for their correction.
Розглядаються можливості корекції техніки десятирічних тенісистів за допомогою використання відеозйомки в процесі тренування. Мета: визначити ефективність методики корекції техніки десятирічних тенісистів з використанням відеозйомки. Матеріал: тенісисти віком 10 років (n = 8) першого року навчання, що тренуються у спортивному клубі. Методи: аналіз літературних джерел та інформації з мережі Internet, матеріалів наукових конференцій ITF, відеозйомка з комп’ютерним аналізом відеоматеріалів. Результати: для корекції техніки юних тенісистів розроблений і впроваджений в тренувальний процес комплекс вправ, що передбачає контроль якості їх виконання із застосуванням аналізу відеоматеріалів. Висновки: розроблений комплекс вправ і методика контролю за його виконанням виявився ефективним для вирішення завдання корекції техніки тенісистів 10 років.