У статті представлено ґрунтовний аналіз різних підходів до визначення «здорового способу життя» як соціально-педагогічного, медичного, психологічного та етичного поняття. Акцентується увага на тому, що вдосконалення ЗСЖ, як соціально-педагогічного завдання, незважаючи на різноманіття різних методів і форм, здійснюється за трьома напрямками: соціально-психологічне, ідеологічне й інформаційно-розвивальне. Обґрунтовується необхідність реалізації ідеї формування здорового способу життя у студентів університету.
В статье представлен основательный анализ разных подходов к определению «здорового образа жизни» как социально-педагогического, медицинского, психологического и этического понятия. Акцентируется внимание на том, что усовершенствование здорового образа жизни, как социально-педагогического задания, несмотря на разнообразие различных методов и форм, осуществляется по трем направлениям: социально-психологическое, идеологическое и информационно-развивающее. Обосновывается необходимость реализации идеи формирования здорового образа жизни у студентов университета.
The article presents a thorough analysis of the various approaches to the definition of “healthy lifestyle” as a socio-pedagogical, medical, psychological and ethical concepts. Focuses on the fact that the improvement of a healthy lifestyle, as a socio-pedagogical problems, in spite of the variety of different methods and forms, is carried out in three areas: social-psychological, ideological, informational and educational. The necessity of implementing the idea of a healthy lifestyle among University students is motivated. Literary sources emit major components of a healthy lifestyle: compliance with sanitary norms and rules, regime of work and rest, proper nutrition, optimum motor mode, no bad habits, high medical activity, proper environmental behavior, self-discipline. Determined that in modern conditions the rapid spread of drug abuse and problems, risk of sexual behavior, becomes more and more urgent question about the education of student youth of techniques aimed at resisting the effects of advertising or "street". The article is proved that any of the directions can achieve the desired goal - to create a healthy way of life of University students. Indeed, in matters of health and healthy way of life as nowhere else applied positivist approach, according to which this or that theory or method cannot be considered as "more true" than others. The importance of this problem is such that any conceptual enrichment in terms of methodology, estimated the benefits that can be obtained. And the more diverse is the information about the methods and means of forming a healthy lifestyle, the more effective modern pedagogy will be able to provide the educational process.