У статті розглянуто особливості застосування системного аналізу в прогнозуванні спортивної підготовки студентів в процесі навчальної діяльності. Застосування системного аналізу дозволило ефективно використовувати науково-обґрунтовані та практично апробовані системи знань з технології тренування та їх трансформації в засвоєнні спеціалізованих станів рухових якостей студентів-спортсменів з урахуванням специфіки видів спорту та перспективи їх розвитку.
В статье рассмотрены особенности использования системного анализа в прогнозировании спортивной подготовки студентов в процессе учебной деятельности. Использование системного анализа позволило эффективно внедрить научно-обоснованные и практично апробированные системы знаний в технологии тренировки и их трансформацию в освоение специализированных состояний двигательных качеств студентов-спортсменов с учётом специфики вида спорта и перспективы их развития.
This paper describes the features of the application of system analysis in forecasting of athletic training of students during educational process. This approach gave an opportunity to manage, organize, co-ordinate and control the athletic training of students withing the preparation to the most critical competitive events. The process of forecasting using system analysis included the following tasks: identifying the abilities of a student by specialized athletic orientation, increasing training and competitive athletic experience in achieving athletic results during the period of student age, optimization of training loads, taking into account the functional status of the body of students, evaluation of mental readiness of students to fight with equal competitors, rational construction of the training process with a regard to academic employment of students, evaluation and use of modern achievements of science and applying them to the technology of the training process of students. The application of systems analysis allowed to efficiently use scientifically based and practically tested systems of knowledge considering the technology of athletic training and to transform them into learning specialized classes of motor skills of student-athletes according to the specifics of their sports and development perspective.