У статті розглядається сутність поняття «потреба» та теоретико-методологічні аспекти її формування у фізичному вихованні учнів початкових класів. На сьогоднішній день з погіршенням стану здоров’я учнів сучасних шкіл активізується потреба у підвищенні іі рухової активності. Потреби визначають діяльність людини, її вчинки, пояснюють мотиви, інтереси і цінності. При цьому важлива роль відводиться фізичному вихованню як важливому засобу формування потреби до підвищення рухової активності учнів початкових класів.
В статье рассматривается сущность понятия «потребность» и теоретико-методологические аспекты ее формирования в физическом воспитании учащихся начальных классов. На сегодняшний день с ухудшением состояния здоровья учащихся современных школ активизируется потребность в повышении ii двигательной активности. Потребности определяют деятельность человека, его поступки, объясняют мотивы, интересы и ценности. При этом важная роль отводится физическому воспитанию как важному средству формирования потребности к повышению двигательной активности учащихся начальных классов.
The article considers the essence of the notion “need” and the possibilities of its formation in the pupils’ physical education. The need is considered as a state of human being, individual, social group and society as a whole, which expresses the necessities, the dependence on the objective conditions in vital activities and is the driving force in their activity. The main factors of the need are motivation, interest and the behavior and will component. Nowadays the pupils’ health worsening in modern schools causes the need to increase the motor activity. According to the investigations of the modern scientists reduction of the motor activity causes the toxin accumulation in the organism tissues, it facilitates the worsening of physical and mental development. The needs of a person depend on its motivation, because a motivated person can show the highest possible efficiency of its spiritual and physical forces if it is necessary for reaching the aim. The pupils’ motives to the motor activity increase are one of the priority moments, as they are crucial in the behavior and the stimulation of the active body functioning. Herewith a very important role in the formation of need to motor activity increasing is given to the beliefs, schooling and encouragement means. It is prearranged that the one, who convinces should consciously choose the ways and the methods of achieving the aim.