В статі визначено рівень соматичного здоров’я та функціонального стану студентів перших та других курсів що займаються боксом в процесі фізичного виховання. Рівень соматичного здоров’я визначався з використанням методу Г. Л. Апанасенка. «Шкала соматичного здоров’я» з урахуванням наступних первинних даних антропометрії (зріст, маса тіла), фізіометрії (ЖЄЛ, ЧСС у спокої, сила кисті, рівень систолічного тиску) та визначення часу відновлення ЧСС після функціональної проби Мартіне-Кушелевського (20 присідів за 30 с). Дослідження проводилося на базі кафедри фізичного виховання, ФБМІ, НТУУ «КПІ». В дослідженні приймали участь 136 студентів: 68 першого та 68 другого курсов. Проведене дослідження дало змогу оцінити та порівняти загальні результати досліджень соматичного здоров’я студентів першого та другого курсів. Та довело позитивний вплив занять боксом в процесі фізичного виховання на рівень соматичного здоров’я та функціонального стану студенів.
В статье определён уровень соматического здоровья и функционального состояния студентов первых и вторых курсов, занимающихся боксом в процессе физического воспитания. Уровень соматического здоровья определялся с использованием методики Г. Л. Апанасенка. «Шкала соматического здоровья» с учётом следующих данных антропометрии (рост, масса тела), физиометрии (ЖЕЛ, ЧСС в покое, сила кисти, уровень систолического давления) и определения времени восстановления ЧСС после функциональной пробы Мартине-Кушелевского (20 приседаний за 30 с). Исследования проводились на базе кафедры физического воспитания, ФБМИ, НТУУ «КПИ». В исследовании принимали участие 136 студентов: 68 первого и 68 второго курсов. Проведение исследования дало возможность оценить и сравнить общие результаты исследований соматического здоровья студентов. И доказало позитивное влияние занятий боксом на уровень соматического здоровья и функциональное состояние студентов.
The article defines the level of physical health and functional status of students of the first and second courses dealing with boxing in physical education. The level of physical health was determined using the method of G. Apanasenko. "The scale of physical health" with the following primary data anthropometry (height, weight), fiziometriyi (VC, resting heart rate, power brush, systolic pressure) and timing recovery heart rate after functional test Kushelevskoho Martin (20 sitting on 30 c) .Doslidzhennya conducted at the Department of Physical Education, FBMI, NTU "KPI". The study was attended by 136 students, 68 first and 68 second. The study made it possible to evaluate and compare the results of the general physical health of students and II courses at the beginning and end of the year. So for the experiment, the number of students with low levels of physical health declined from 43.4% to 33.1%. The number of students with below average levels also decreased from 21.3% to 18% 3. But the number of students with average, above average physical health increased from 32.3% to 39.3% and from 3% to 7.2% respectively. Also at the end of the school year there were results that meet the high level of physical health 2.1%, which at the beginning of the experiment consisted of 0%. There was improvement in the functional state as first-year students was held optimization heart rate to 5.34 Sk / min., With 77.44 Sk / min. To 72.1 sk / min., The students of the second 3.9 sk / min. with 73.7 sk / min. to 69.8 sk / min. In both cases the optimization of the heart muscle. Wrist muscle strength increased first year at 3.86 kg kg from 40.24 to 44.1 and the second at 3.9 kg from 43.8 to 47.7, respectively. The result of the experiment, it was found that VC first year students increased during the year to 143.6 ml with 3846.1 3989.7 to students in the second year of 149.69 ml 4048.91 to 4198.6.