У даній роботі вивчаються проблеми мотивації відвідуваності занять з фізичного виховання студентками Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля та їх інтереси до різних видів рухової активності. Представлені результати анкетування дівчат, в яких визначені основні мотиви, що спонукають студенток займатися фізичними вправами та їх пріоритетність. Також проаналізовані інтереси до різних видів рухової активності. Визначено ставлення дівчат до занять з фізичного виховання. Виявлено готовність студенток до нових видів рухової активності, зокрема до занять роуп-скіппінгом. Зроблено висновки, що для залучення студенток до занять з фізичного виховання у вищих навчальних закладах варто звернути увагу на мотиви, які потрібно використовувати викладачами для підвищення рівня відвідування занять з фізичного виховання та інтереси студентської молоді. Результати нашого анкетування є передумовою для розробки нової методики розвитку рухових якостей студенток вищих навчальних закладів з урахуванням їх інтересів.
В данной работе изучаются проблемы мотивации посещаемости занятий по физическому воспитанию студентками Восточноукраинского национального университета имени Владимира Даля и их интересы к различным видам двигательной активности. Представлены результаты анкетирования девушек, в которых определены основные мотивы, побуждающие студенток заниматься физическими упражнениями и их приоритетность. Также проанализированы интересы к различным видам двигательной активности. Определено отношение девушек к занятиям по физическому воспитанию. Выявлена готовность студенток к новым видам двигательной активности, в частности к занятиям роуп – скиппингом. Сделаны выводы, что для привлечения студенток к занятиям по физическому воспитанию в высших учебных заведениях следует обратить внимание на мотивы, которые нужно использовать преподавателями для повышения уровня посещения занятий по физическому воспитанию и интересы студенческой молодежи. Результаты нашего анкетирования является предпосылкой для разработки новой методики развития двигательных качеств студенток высших учебных заведений с учетом их интересов.
This paper considers the problem of motivation, attendance at classes in physical education female students of the Volodymyr Dahl East-Ukrainian national university and their interests to different kinds of physical activity. Scientifically - methodical literature on the motivations and interests of students of higher educational institutions to the physical exercises was analyzed. Forms of sanitary aerobics which female students prefer were determined. The results of the questionnaire of girls are presented, which define the basic motivation for students to exercise and priorities. Also the interests to different kinds of physical activity are analyzed. Ratio of girls to physical education classes is defined. Revealed the willingness of students to new types of motor activity, in particular to the practice rope - skipping. Scientific and methodical literature which emphasizes on that fact that most of students’ teenagers have a low level of physical training and functional condition of their organism was reviewed and analyzed. Students' answers about how they determine their physical preparedness and also their attitude to jumping rope were analyzed. The conclusions that to attract students to classes in physical education in higher educational institutions should pay attention to the motives that should be used by teachers to improve training in physical education and interests of students. The result of our survey is a prerequisite for the development of new methods of development of motive qualities of students of higher educational institutions taking into account their interests.