У статті вказано, що мотивація майбутніх фахівців з фізичної реабілітації, як до навчання за відповідним напрямом підготовки, так і до якості оволодіння знаннями, уміннями та навичками є дуже неоднорідною, вона залежить від різних чинників: індивідуальних особливостей студентів, рівнів розвитку студентського колективу і викладацького складу вищого навчального закладу. Автор вказує, що створення мотивації до навчання є процесом зміни ставлення особистості майбутнього фахівця з фізичної реабілітації як до вивчення дисциплін циклу науково-предметної підготовки, так і до усього освітнього процесу.
В статье указано, что мотивация будущих специалистов по физической реабилитации, как к учебе на определенном этапе подготовки, так и к качеству овладения знаниями, умениями и навыками является очень неоднородной, она зависит от разных факторов: индивидуальных особенностей студентов, уровней развития студенческого коллектива и преподавательского состава высшего учебного заведения. Автор указывает, что создание мотивации к учебе является процессом изменения отношения личности будущего специалиста по физической реабилитации как к изучению дисциплин цикла научно-предметной подготовки, так и ко всему образовательному процессу.
The article stated that the motivation of future specialists in physical rehabilitation as learning on relevant field of study, and as a mastery of knowledge and skills is very heterogeneous, it depends on various factors: the individual characteristics of students, levels of student body and teaching staff institution of higher education. The author emphasizes that in modern conditions the problem of professional training of future specialists in physical rehabilitation is of particular relevance, filled with new content. It is regarded as a process of formation of professional competence in its broadest sense, which refers not only to the acquisition of knowledge and skills, but also the development of professionally significant qualities of the expert in physical rehabilitation. Stable, conscious, positive attitude towards their chosen profession is the most important factor that controls the learning activities and determines its success. By the methods of activities that contribute to the formation of educational motivation of future specialists in physical rehabilitation include the following: general favorable atmosphere in the student group; level of student involvement in collective forms of work; cooperation of the teacher and students, to attract students to the evaluation of actions performed; the formation of self-esteem of students. At the same time, will have a positive effect: an unusual and interesting way of presenting the material the teacher; emotional richness speech teacher; explanation of general and personal importance of learning and the ability to use acquired knowledge in professional terms; the use of innovative teaching methods; Analysis of professionally significant situations in rehabilitation activities. The author points out that the creation of motivation for learning is a process of change in the attitude of the person of the future expert in physical rehabilitation as a cycle of disciplines to the study of science and the subject of training, and to the entire educational process.