В статті розглядається проблема виховання студентської молоді в процесі фізкультурно-спортивної діяльності. Одним із найважливіших шляхів удосконалювання процесу виховання студентів вузів є цілеспрямоване застосування у виховних цілях багатого арсеналу засобів і методів фізичної культури й спорту. Засоби й методи фізичної культури відіграють важливу роль в активізації особистості студента, впливаючи не тільки на його спосіб життя, але й на середовище, що його оточує. Серед осіб, що регулярно займаються фізичною культурою й спортом, активність у соціально-суспільній сфері вище, ніж у тих, що не займаються. Тому, фізкультурно-спортивна діяльність сприяє формуванню в студентів соціальної активності, прагнення до міжособистісної комунікації й у цілому гармонійно сполучається із суспільно-значимими мотивами студентського колективу.
В статье рассматривается проблема воспитания студенческой молодежи в процессе физкультурно-спортивной деятельности. Одним из важнейших путей совершенствования процесса воспитания студентов вузов является целенаправленное применение в воспитательных целях богатого арсенала средств и методов физической культуры и спорта. Средства и методы физической культуры играют важную роль в активизации личности студента, влияя не только на его образ жизни, но и на среду, которая его окружает. Среди лиц, регулярно занимающихся физической культурой и спортом, активность в социально-общественной сфере выше, чем у не занимающихся. Поэтому, физкультурно-спортивная деятельность способствует формированию у студентов социальной активности, стремление к межличностной коммуникации и в целом гармонично сочетается с общественно-значимыми мотивами студенческого коллектива.
Тhe article raises the problem concerning the education of students in physical training and sport activities. One of the most important ways of improving the education of students is a purposeful use of educational purposes of a wide range of means and methods of physical culture and sport. The results of the study indicate a large educational opportunities for physical culture and sports under the condition of effective management tools and methods The results of studies allow us to establish the degree of influence of physical culture and sport on an individual and group of students characteristics: students with diverse sports experience (especially engaged in sports games and other team sports) superior to their fellow students on the volume and intensity of communication, indicators of self-determination in the educational team. - sport activities with high level of interpersonal interaction, at the same level of pedagogical management creating more favorable conditions for the acquisition by students with the necessary psychological and pedagogical practices used in the formation of collective interaction; - various forms of physical culture and sports in varying degrees contribute to the formation of socially relevant personality traits; - the lessons of physical culture encouraging the development of interpersonal relationships between students. In the conducting process classes create appropriate conditions for the establishment, preservation, and change of the main forms of interaction and contacts between students and their group interaction; - the means and methods of physical culture important role in enhancing the personality of a student, affecting not only his lifestyle, but also the surrounding environment. Among people who regularly engaged in physical culture and sport activity in the social sphere higher than those who are not involved. So, sport activity contributes to the formation of the students ' social activity, the desire for interpersonal communication and in general harmoniously combined with the important public motives of the students’ team.