У статті узагальнено сучасний досвід доцільності та ефективності організації системи навчання хворих після інфаркту міокарда, як складової комплексної реабілітації осіб після інфаркту міокарда у після лікарняному періоді. Вказано на необхідність удосконалення освітніх програм після виписки післяінфарктних хворих зі стаціонару. Представлено методологічну форму навчання хворих після інфаркту міокарда, як Школа «Крок до здорового серця» та дистанційну форму навчання за допомогою інтернет-сайту підтримки хворих, які позитивно вмотивовуватимуть хворих до активної участі у програмах фізичної реабілітації та вторинної профілактики інфаркту міокарда, сформують у них мотивацію до збереження свого здоров'я.
В статье обобщены современный опыт целесообразности и эффективности организации системы обучения больных после инфаркта миокарда, как составляющую комплексной реабилитации лиц после инфаркта миокарда в послебольничном периоде. Указано на необходимость совершенствования образовательных программ после выписки послеинфарктных больных из стационара. Представлены методологическая форма обучения больных после инфаркта миокарда, как Школа «Шаг к здоровому сердцу» и дистанционная форма обучения с помощью интернет-сайта поддержки больных, которые будут способствовать повышению приверженности больных к активному участию в программах физической реабилитации и вторичной профилактики инфаркта миокарда, сформируют у них мотивацию к сохранению своего здоровья.
In the article it was generalized the experience of appropriateness and effectiveness of educational system organization after myocardial infarction as constituent of complex rehabilitation of persons after myocardial infarction in post– hospital period. Low privity of the ill and lack of motivation to recommendations implementation strengthen problems of remote prognosis for people after myocardial infarction. Participation of the ill in such educational programs forms positive life position among them, gives possibility to learn more about conditions of origin and course of illness, factors of risk of cardiovascular pathology that allows them to follow the complex of recommendations on taking medicine and non–medicamental treatment, as following the last ones requires significant everyday effort and time. It is indicated the necessity of improvement of educational programs as one of progressive approaches to cardio–rehabilitation problem solving after discharging of the post–infarction ill from the hospital. It was presented the methodological form of the ill studying such as School “Step to a healthy heart” and distance form of studying with the help of Web site of support of the ill after myocardial infarction as one of pedagogical instruments of studying of the ill for increasing of their self–education and self–organization that doesn’t exclude, but adds to structural program of classes at School “Step to a healthy heart” and optimizes activity of the latest one. Such educational program positively motivates the ill to active participation in programs of physical rehabilitation and repeated prophylaxis of myocardial infarction, contributes to formation of skill of self–control of course of illness, increases responsibility, forms motivation to health saving.