У статті доведено, що сучасний стан функціонування вищої освіти свідчить про те, що пріоритетною проблемою загальнодержавного значення, яка вимагає нагального вирішення є проблема зміцнення здоров’я студентської молоді як найвищої соціальної цінності. Тому, виникає необхідність проаналізувати стан здоров’я та фізичної підготовленості студенток. Визначено особливості використання спортивних ігор на заняттях з фізичного виховання студенток. На підставі педагогічної діяльності доведено, що спортивні ігри можна розглядати як масову форму занять фізичною культурою з метою необхідного позитивного впливу на здоров'я студенток. Вибір спортивних ігор повинен здійснюватися з урахуванням фізичної підготовленості організму і рівня фізичних навантажень, які впливають на людину в даному виді спорту. Вважаємо, що використання спортивних ігор у оздоровчої діяльності студенток університету можна розглядати як масову форму занять фізичною культурою, які сприяють розвитку особистості та фізичної підготовленості.
В статье рассмотрено состояние здоровья и физической подготовленности молодёжи как высокой социальной ценности. Определены особенности влияния спортивных игр на развитие личности студенток университета. Считаем, что использование спортивных игр в оздоровительной деятельности студенток университета способствует развитию личности и физической подготовленности.На основе педагогической деятельности доведено, что спортивные игры можна рассматривать как массовую форму занятий физической культурой с целью необходимого позитивного влияния на здоровье студенток. Выбор спортивных игр должен осуществляться с учётом физической подготовленности организма и уровня физических нагрузок которые влияют на человека в данном виде спорта. Считаем, что использование спортивных игр в оздоровительной деятельности студенток университета способствуют развитию личности и физической подготовленности.
The state of health and physical readiness of youth as high social value is considered. The peculiarities of the influence of the sport games on the development of personality of university female students are defined. We believe that the usage of the sport games in health-improving activity of female students stimulates the development of personality and physical readiness. On the basis of a pedagogical activity it has been found out that the sport games can be regarded as a mass form of a physical activity, the aim of which is positive influence on the health of female students. The choice of the sport games should be carried out by taking into account the physical readiness of the organism and the level of physical loading which influences the human body in a certain kind of sport. We consider that the use of sport games in recreation activities of the female students of the university contribute to the development of her personality and physical readiness. The preservation of nation’s health is objective necessity of the present time, that’s why the efforts of a girl must be aimed at recovery of the lost health reserves, preservation and prolongation of a healthy family, ensuring of high social- creative and professional activity. The important task of higher educational establishments is searching of the new forms of strengthening of the female students’ health in the process of teaching and training, application of health-remaining technologies into educational process, inclusion of female students in physical training and sport lessons, formation of their health-improving activity skills.