У статті розглядається актуальність проблеми впровадження валеологічної концепції фізичної підготовленості у процес фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів. Розкрито концептуальні засади вдосконалення фізичної підготовленості студентів в умовах здоров’язбережувального навчання. Обґрунтовано необхідність використання основних аспектів валеопедагогіки у системі загальної фізкультурно-оздоровчої освіти вищої школи.
В статье рассмотрено актуальность проблемы внедрения валеологической концепции физической подготовленности в процесс физического воспитания студентов высших учебных заведений. Раскрыты концептуальные засады совершенствования физической подготовленности студентов в условиях здоровьесохранаяющего обучения. Обосновано необходимость использования основных аспектов валеопедагогики в системе общего физкультурно-оздоровительного образования высшей школы.
In the article the urgency of implementing valeological conception of physical preparedness in the process of physical education of students of higher educational establishments is examined. Conceptual principles of improving of physical preparedness of students in the conditions of health preserving education are exposed. The necessity of using the basic aspects of valeopedahohika in the system of universal physical training and health education of higher school is grounded. Overview interpretation of the definition of "physical preparedness "; outlines it structure. The analysis of theoretical concepts for defining and diagnosing levels of physical fitness of students is done. The essence of valeological concept of forming and diagnosing of physical preparedness of students is grounded. It is proved that valeological concept of forming and diagnosing physical preparedness man covers the components which have a significant impact on the process of strengthening, storage or reproduction of health and may improve during specially organized physical activity. Valeopedahohika - a new level of pedagogy, which should be based on the entire system of general sports and recreation education in high school. Only under such conditions the process of improving the physical preparedness of students wouldn’t harm student’s health, will consider the optimum, reserves and limits of human physical abilities that will help expand the limits of adaptation and thus improving health. Valeopedahohika in physical education is possibility of forming of individual behavior of students, based on a consistent motivation of healthy lifestyle; to personality formation of new value settings.