У статті розглядаються питання, пов'язанні з сучасним поглядом на філософське розуміння феномену спорту як найважливіше явище суспільного життя. Акцентується увага на тому, що у зв’язку з переходом на європейські стандарти вищої освіти, процес становлення нової системи освіти і виховання супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці. Розробка адекватної реаліям часу гуманітарної парадигми спортивного виховання потребує аналізу основних чинників та напрямів розвитку спорту в структурі сучасної культурно-освітньої життєдіяльності особистості.
В статье рассматриваются вопросы, связанные с современным взглядом на философское понимание феномена спорта как важнейшее явление общественной жизни. Акцентируется внимание на том, что в связи с переходом на европейские стандарты высшего образования, процесс становления новой системы образования и воспитания сопровождается существенными изменениями в педагогической теории и практике. Разработка адекватной реалиям времени гуманитарной парадигмы спортивного воспитания требует анализа основных факторов и направлений развития спорта в структуре современной культурно-образовательной жизнедеятельности личности.
The article deals with questions concerning the modern view of the philosophical understanding of the phenomenon of sport as a major phenomenon of social life. Sport is an important institution socialization, forming her character, vision, value system. In modern society, sport is a multidimensional social and cultural phenomenon that strongly correlated with many fields of human activities, including the system of culture and education. After all, sport has considerable potential in shaping personality. However, practice shows that in reality this influence is rather contradictory consequences. Hence the need for comprehensive scientific researches facilities and the role of sport in culture and education system. However, this effect is not always a positive. Hence the great importance of sport in the education of youth. The attention that now is the establishment of a new system of education and training focused on Ukraine's entry into the educational space. This process is accompanied by significant changes in pedagogical theory and practice of the educational process. The necessity of implementing humanitarian paradigm of sports that promote maximum use of its educational potential and overcome the negative tendencies inherent in the development of modern sport. Development of adequate humanitarian realities of the time paradigm sports training needs analysis of the main factors and trends of sports in the structure of modern cultural and educational life of the individual.