Проаналізовано мотивацію до відвідування занять фізичної культури у студентів Східноукраїнського національного університету імені В. Даля. Виходячи з аналізу анкетування, представлена і розглянута характеристика мотивацій. Показано, що домінуючим є мотив, спрямований на вдосконалення своєї статури. Дослідження мотиваційної сфери студентів дає можливість намітити шляхи корекції фізичного стану та сформувати передумови для виникнення потреб, задоволення яких найбільш сприятливо для їхнього здоров'я і фізичного вдосконалення.
Проанализирована мотивация к посещению занятий физической культуры у студентов Восточноукраинского национального университета имени В. Даля. Исходя из анализа анкетирования, представлена и рассмотрена характеристика мотиваций. Показано, что доминирующим является мотив, направленный на совершенствование своего телосложения. Исследование мотивационной сферы студентов дает возможность наметить пути коррекции физического состояния и сформировать предпосылки для возникновения потребностей, удовлетворение которых наиболее благоприятно для их здоровья и физического совершенствования.
Analyzed the motivation to attend physical training of students of the East-Ukrainian national University named V. Dahl. Based on the analysis of the survey, presented and discussed the characteristics of motivation. It is shown that the dominant motive is aimed at improving your physique. Students were asked four blocks of the motives prompting them to physical education classes in high school. In block «Health» for the vast majority of students with the most significant are the motives of the desire to strengthen (42%) and health (28%).In the structure of «Social motives» are the motives of obtaining credit in the subject (54%), communication (17%) leisure (25%), obtaining additional knowledge (4%). In block motifs «Sporty» the vast majority of students the main purpose of the exercise see improvement body (62%). To improve your muscle tone wishing to 16%. The results of the survey showed that the answers to the «Emotional motives» as follows: the pleasure of occupations (47%), good mood during and after class (32%), stress (15%), add confidence (6%). It should also be noted that male students view classes on physical education as the way to restore not only physical, but also mental health. Analysis of the results of the survey allows to identify priority motivation for students to exercise. The dominant motive is aimed at improving his physique (42%). In the second place the tune of "health promotion" (34%), followed by social (16%) and emotional (8%) motifs. Study the motivational sphere gives students the opportunity to plan ways of correction of the physical condition and to create preconditions for the emergence of needs, the satisfaction of which are most conducive to their health and physical perfection.