У статті наведено результати дослідження, метою якого було оцінити ефективність застосування дихальної гімнастики у процесі відновлення функціонального стану студентів після перенесених простудних захворювань. Реалізація завдань роботи полягала у дворазовому обстеженні 25 студентів у віці від 19 до 22 років, які перехворіли на гострі респіраторні вірусні захворювання. Встановлено, що виконання дихальної гімнастики призводить до більш швидкого відновлення функціонального стану серцево-судинної, дихальної систем, внормування тонусу відділів вегетативної нервової системи, відновлення загальної працездатності у студентів, які перехворіли на гострі респіраторні вірусні інфекції у порівнянні зі студентами, що ведуть звичний спосіб життя.
В статье приведены результаты исследования, целью которого было оценить эффективность применения дыхательной гимнастики в процессе восстановления функционального состояния студентов после перенесенных простудных заболеваний. Реализация задач работы заключалась в двукратном обследовании 25 студентов в возрасте от 19 до 22 лет, которые переболели острыми респираторными вирусными заболеваниями. Студенты контрольной группы (12 человек) в качестве домашних заданий выполняли комплекс упражнений дыхательной гимнастики в течение 10 дней. Установлено, что выполнение дыхательной гимнастики приводит к более быстрому восстановлению функционального состояния сердечно-сосудистой, дыхательной систем, нормирования тонуса отделов вегетативной нервной системы, восстановления общей работоспособности студентов, переболевших ОРВИ по сравнению с остальными.
The article contains results the study, which aimed to evaluate the effectiveness of breathing exercises in the process of restoring the functional state students after suffering colds. Implementation of the tasks was to survey 25 students aged 19 to 22 years who recover from acute respiratory disease. Students in the control group (12 persons) as a homework exercise program performed breathing exercises for 10 days. We found that students who have had acute respiratory viral infections is observed deterioration of the functional state of the cardiovascular system, which is accompanied by an increase in heart rate, worsening the functional state of the respiratory system, as evidenced by a decrease in breath as during inhalation and exhalation during. After acute respiratory diseases in students decrease by 41% overall efficiency of the results of the James test. Students who have had colds is observed the imbalance of the autonomic regulation of the internal organs of the increase in tone of the sympathetic division and a significant increase in parasympathetic tone of autonomic nervous system, according to various authors played a leading role in the deterioration of the drainage function of the bronchial tree. The use of complex breathing exercises as an independent work once daily during 10 days, provides effective and accurate correction of the functional state of students who have had acute respiratory viral infections of improving the functioning of the cardiovascular system, respiratory system, regimentation tone of the autonomic nervous system and overall recovery efficiency results for James test. Promising research is further physiological and psychological state, quality of life and characteristics of students in the restorative process after an illness, the choice and use rationale and methods of physical education for effective correction of the detected changes.