У дисертаційному дослідженні розглянуто методику інтегрованого навчання музики молодших школярів та педагочних умов її забезпечення, що
трактуються як процес взаємодії вчителя й учнів, яка передбачає єдність цілей,
функцій, змістових і структурних елементів занять з музичного мистецтва,
сприяє узагальненню, систематизації й міцності музичних знань, формуванню
узагальнених умінь та навичок, забезпечує формування цілісного світогляду й
якостей гармонійно розвиненої особистості вихованця. Визначено критерії,
показники й рівні сформованості інтегрованої навченості молодших школярів.
Розроблено та експериментально перевірено поетапну методику інтегрованого
навчання музики молодших школярів та педагогічні умови її забезпечення,
серед яких: створення атмосфери гуманізації навчального середовища на
уроках музики, психологічного комфорту; організацію міжсуб`єктної
навчальної комунікації, досягнення стійкого пізнавального інтересу до творів
музичного мистецтва; організація тематичного компонування інтегрованого
навчання музики з метою встановлення змістової узгодженості навчальної
інформації в різних видах мистецтва; чіткого дотримання вчителем
відповідного, дидактично обумовленого структурування уроків музики
інтегративного типу, включення дітей в самостійну мистецько-пізнавальну
діяльність з використанням медіа-освіти, урахування індивідуальних особливостей творчих можливостей учнів тощо.
The issue of music integrated teaching of junior school children and pedagogical
conditions o f its providing are examined thoroughly. The issue is interpreted as a
process of teacher's and students'cooperation, which foresees unity of aims and
substantial and structural elements of music studying. It contributes to systematization and summarizing o f musical knowledge, integrated abilities and skills formation and makes forming o f entire outlook harmoniously developed character traits of personality possible. Such components of integrated teaching of music as motivationally impulsive, substantially procedural and creatively resulting are observed. The process of functioning o f motivationally impulsive component provides standard which indicates the level o f junior school children need for art producing. It is presented by pupils' involvement and attitude to the process of music studying, the level o f motivation to examine pieces of art and the level of students' aspiration to do art studying. An integrity of the system o f knowledge and abilities is illustrated by a substantially procedural component which foresees special topics to be studied. Pupils' ability to use knowledge practically defines the level of formation of creatively resulting component. This component is judged by experience, skills, abilities and independence in evaluating about pupils' own works. The methods of integrated teaching of music to junior school children and pedagogical terms of its ensuring are developed and experimentally checked.
В диссертационном исследовании рассматривается методика интегрированного обучения музыке младших школьников и педагогические условия ее обеспечения, которые трактуются как процесс взаимодействия учителя и учеников, предполагающий наличие целей, содержательных и структурных элементов занятий музыкальным искусством, что содействует обобщению и систематизации музыкальных знаний и формированию интегрированных умений и навыков, обеспечивает формирование целостного мировоззрения и качеств гармонично развитой личности ученика. В работе определены критерии, показатели и уровни сформированости интегрированной обученности младших школьников. Рассматриваются такие структурные компоненты интегрированного обучения музыке, как: мотивационно-побуждающий, содержательно-процесуальный, творческо-результативный.