Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Сучасна сценічна хореографія в культурі України: філософський аналіз

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Дункевич, Світлана Георгіївна
dc.date.accessioned 2020-06-10T13:45:16Z
dc.date.available 2020-06-10T13:45:16Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Дункевич Світлана Георгіївна. Сучасна сценічна хореографія в культурі України : філософський аналіз : автореф. дис. ... канд. філос. наук : 26.00.01 - теорія та історія культури (філософські науки) / Дункевич Світлана Георгіївна ; [наук. керівник Розова Тамара Вікторівна] ; М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2012. - 17 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29464
dc.description.abstract Предметом вивчення у дисертації виступає філософський аналіз сучасної сценічної хореографії в культурі України. На основі загальнонаукових методів та принципів історизму, наукової об’єктивності, системності, а також філософських методів аналізу доробків української сценічної хореографії виявляються смислові особливості сучасної української сценічної хореографії. Характеризується процес еволюції української сценічної хореографії. Уточнюються ключові поняття дослідження («хореографія», «хореографічний образ», «сценічна хореографія», «сучасна сценічна хореографія»). В контексті особливостей розвитку української культури та філософії виявляються закономірності та особливості становлення української народної хореографії як виду сценічного мистецтва кінця XIX - початку XX ст. На основі вивчення умов трансформації класичної та народної хореографії вперше визначаються стилістичні особливості сучасної сценічної хореографії та з’ясовуються тенденції розвитку української сценічної хореографії кінця XX - початку XXI ст. ua
dc.description.abstract The dissertation is devoted to philosophical analysis of modem Ukrainian scenic choreography. The genre and stylistic features of the modem Ukrainian scenic choreography are revealed on a basis of the general scientific methods and principles of the historical process, the scientific objectivity, systematic character, and also artistic methods of the analysis of the productions o f the Ukrainian scenic choreography. The process of the evolution of the Ukrainian scenic choreography is characterized. The key concepts of the research ("choreography", "a scenic choreography" etc.) are specified. In the context of the Ukrainian art development there are revealed laws and features of the formation of the Ukrainian national choreography as the kind of the theatrics at the end of the XIXth - beginning of the XXth century. By means of researching the conditions of classical and national choreography transformation, for the first time the author determines the stylistic features of the modem scenic choreography and the development tendencies of the Ukrainian scenic choreography at the end of the XXth - beginning of the XXIth century. The formation of national ballet music and classical choreography characteristics was expressively outlined by the numerous o f the divertissements and the separate dancing hall-terns, which were the component of the Ukrainian classical operas, operettas and vaudevilles. The Ukrainian folk-scenic choreography affirming in the almost opposite tendencies (the wide theatricality of the national dance and the transferring on the stage of its authentic samples) has evolved from the separate dances in the musical and musical drama performances to the dancing pictures and the original performances - divertissements on the stage of the national classical theatre. The foreign choreography influenced on the development of the scenic dance in the Ukraine. It promoted in the great degree the formation of the classical national ballet school and the Europeanizing of the scenic skill of the directors, dancersprofessionals. The richest century traditions of the Ukrainian choreographic dramatic art and the music-ballet classics were increased. Due to this the Ukrainian folk-scenic choreography was enriched by the new means of the expressiveness. Enrichment of the figurative-semantic palette of the ballet theatrics of the XXth century by the search of the new plastic decisions and the means of the expressiveness of the scenic choreographic language; the inter enrichment of the elements of the classical and national dances; the development of the new dramatic art of the scenic action, plotly sated, by the high temp-and-rhythm requirements to the performance; the technical complication of the performer’s manner, the mastering by the varied style and genre art material of the ballet dance it is lawful relate to the features of the improvement of the lexicon of the Ukrainian national dance. The modern scenic dance in the Ukraine is represented by the bright variety of the genres (variety dance, dance modem, symphonic dance, sports dance etc.). All specified genres are mobile, and their development has integrative character. The fruitful process o f the interchanging of the Ukrainian choreographic culture with the Arabian, Latin American, Negro, West-European etc. cultures is lasting. The tendency to the dynamics of the development of the modem choreography in the Ukraine assisted to the occurrence of the dance - modem, which was the alternative to the traditional classical ballet genre with the use of its achievements. The culture o f postmodernism with characteristic of its scenic practice of the synthesizing of the different kinds of the arts has affected by the development of the genres of the scenic choreography. It promoted the invention of new choreographic forms by the synthesis, for example, the Ukrainian national dance with the classical. ua
dc.description.abstract Предметом изучения диссертационного исследования выступает философский анализ современной сценической хореографии в культуре Украины. На основе общенаучных методов и принципов историзма, научной объективности, системности, а также философских методов анализа феномена украинской сценической хореографии обнаруживаются смысловые особенности современной украинской сценической хореографии. Характеризуется процесс эволюции украинской сценической хореографии. Уточняются ключевые понятия исследования («хореография», «хореографический образ», «сценическая хореография», «современная сценическая хореография»). В контексте особенностей развития украинской культуры и философии выявляются закономерности и особенности становления украинской хореографии как вида сценического искусства конца XIX - начала XX в. На основе изучения условий трансформации хореографического исскувства впервые определяются стилистические особенности современной сценической хореографии и выясняются тенденции развития украинской сценической хореографии конца XX - начала XXI в. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject лексика танцю ua
dc.subject сучасна сценічна хореографія ua
dc.subject сценічна хореографія ua
dc.subject хореографічна культура ua
dc.subject хореографічне мистецтво ua
dc.subject хореографічний образ ua
dc.subject хореографія ua
dc.subject choreographic art ua
dc.subject choreographic culture ua
dc.subject choreographic image ua
dc.subject choreography ua
dc.subject lexicon of dance ua
dc.subject modem scenic choreography ua
dc.subject scenic choreography ua
dc.subject лексика танца ua
dc.subject современная сценическая хореография ua
dc.subject сценическая хореография ua
dc.subject хореографическая культура ua
dc.subject хореографическое искусство ua
dc.subject хореографический образ ua
dc.subject хореография ua
dc.title Сучасна сценічна хореографія в культурі України: філософський аналіз ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу