Предметом вивчення у дисертації виступає філософський аналіз сучасної
сценічної хореографії в культурі України. На основі загальнонаукових методів
та принципів історизму, наукової об’єктивності, системності, а також
філософських методів аналізу доробків української сценічної хореографії
виявляються смислові особливості сучасної української сценічної хореографії.
Характеризується процес еволюції української сценічної хореографії.
Уточнюються ключові поняття дослідження («хореографія», «хореографічний
образ», «сценічна хореографія», «сучасна сценічна хореографія»). В контексті
особливостей розвитку української культури та філософії виявляються
закономірності та особливості становлення української народної хореографії як
виду сценічного мистецтва кінця XIX - початку XX ст. На основі вивчення
умов трансформації класичної та народної хореографії вперше визначаються
стилістичні особливості сучасної сценічної хореографії та з’ясовуються
тенденції розвитку української сценічної хореографії кінця XX - початку XXI
ст.
The dissertation is devoted to philosophical analysis of modem Ukrainian scenic
choreography. The genre and stylistic features of the modem Ukrainian scenic
choreography are revealed on a basis of the general scientific methods and principles
of the historical process, the scientific objectivity, systematic character, and also
artistic methods of the analysis of the productions o f the Ukrainian scenic choreography. The process of the evolution of the Ukrainian scenic choreography is
characterized. The key concepts of the research ("choreography", "a scenic
choreography" etc.) are specified. In the context of the Ukrainian art development
there are revealed laws and features of the formation of the Ukrainian national
choreography as the kind of the theatrics at the end of the XIXth - beginning of the
XXth century. By means of researching the conditions of classical and national
choreography transformation, for the first time the author determines the stylistic
features of the modem scenic choreography and the development tendencies of the
Ukrainian scenic choreography at the end of the XXth - beginning of the XXIth
century. The formation of national ballet music and classical choreography
characteristics was expressively outlined by the numerous o f the divertissements and
the separate dancing hall-terns, which were the component of the Ukrainian classical operas, operettas and vaudevilles. The Ukrainian folk-scenic choreography affirming
in the almost opposite tendencies (the wide theatricality of the national dance and the
transferring on the stage of its authentic samples) has evolved from the separate
dances in the musical and musical drama performances to the dancing pictures and
the original performances - divertissements on the stage of the national classical
theatre. The foreign choreography influenced on the development of the scenic dance
in the Ukraine. It promoted in the great degree the formation of the classical national
ballet school and the Europeanizing of the scenic skill of the directors, dancersprofessionals. The richest century traditions of the Ukrainian choreographic dramatic art and the music-ballet classics were increased. Due to this the Ukrainian folk-scenic choreography was enriched by the new means of the expressiveness.
Enrichment of the figurative-semantic palette of the ballet theatrics of the XXth
century by the search of the new plastic decisions and the means of the
expressiveness of the scenic choreographic language; the inter enrichment of the
elements of the classical and national dances; the development of the new dramatic
art of the scenic action, plotly sated, by the high temp-and-rhythm requirements to the
performance; the technical complication of the performer’s manner, the mastering by
the varied style and genre art material of the ballet dance it is lawful relate to the
features of the improvement of the lexicon of the Ukrainian national dance.
The modern scenic dance in the Ukraine is represented by the bright variety of
the genres (variety dance, dance modem, symphonic dance, sports dance etc.). All
specified genres are mobile, and their development has integrative character. The
fruitful process o f the interchanging of the Ukrainian choreographic culture with the
Arabian, Latin American, Negro, West-European etc. cultures is lasting.
The tendency to the dynamics of the development of the modem choreography
in the Ukraine assisted to the occurrence of the dance - modem, which was the
alternative to the traditional classical ballet genre with the use of its achievements.
The culture o f postmodernism with characteristic of its scenic practice of the
synthesizing of the different kinds of the arts has affected by the development of the
genres of the scenic choreography. It promoted the invention of new choreographic
forms by the synthesis, for example, the Ukrainian national dance with the classical.
Предметом изучения диссертационного исследования выступает философский анализ современной сценической хореографии в культуре Украины. На основе общенаучных методов и принципов историзма, научной объективности, системности, а также философских методов анализа феномена украинской сценической хореографии обнаруживаются смысловые особенности современной украинской сценической хореографии. Характеризуется процесс эволюции украинской сценической хореографии. Уточняются ключевые понятия исследования («хореография», «хореографический образ», «сценическая хореография», «современная сценическая хореография»). В контексте особенностей развития украинской культуры и философии выявляются закономерности и особенности становления украинской хореографии как вида сценического искусства конца XIX - начала XX в. На основе изучения условий трансформации хореографического исскувства впервые определяются стилистические особенности современной сценической хореографии и выясняются тенденции развития украинской сценической хореографии конца XX - начала XXI в.