Розглянуто питання особливостей застосування методу кругового тренування на уроках фізичної культури з учнями молодших класів. Охарактеризовано принципи та методи кругового тренування. Розглянуто варіанти кругового тренування на уроках фізичної культури у першому класі. Зазначено, що використання методу кругового тренування на уроках фізичної культури в молодших класах сприяє вихованню самостійності, ініціативи, спонукає учнів до самовдосконалення та формує мотивацію до фізкультурно-оздоровчих занять. Доведено актуальність і доцільність обраної проблеми дослідження.
Рассмотрены вопросы особенностей применения метода круговой тренировки на уроках физической культуры с учащимися младших классов. Охарактеризованы принципы и методы круговой тренировки. Рассмотрены варианты круговой тренировки на уроке физической культуры в первом классе. Отмечено, что использование метода круговой тренировки на уроках физической культуры в младших классах способствует воспитанию самостоятельности, инициативы, побуждает учащихся к самосовершенствованию и формирует мотивацию к физкультурно-оздоровительных занятий. Доказана актуальность и целесообразность выбранной проблемы исследования.
The questions of features of application of method of the circular training on the lessons of physical culture with pupils in junior classes training are considered. Principles and methods of the circular training are described. The variants of the circular training on the lesson of physical culture in first class are considered . It is indicated that methodical basis of the «circular training» is frequent implementation of certain motions, in the conditions of exact dosage of loading and exactly set order of his change and alternation with rest. Time of explanation of complex of exercises grows short and provides technically correct implementation of exercises on condition of providing of evidentness during the lead through of the circular training. It is marked that application of method of the circular training in junior classes on the lessons of physical culture allows pupils independently do execute physical exercises, trains to discipline, to responsibility and gives possibility to the teacher to render an individual help, correct errors, estimate quality of implementation of exercise, propose marks. The variant of the circular training on the lesson of physical culture in first class is considered: in the sports hall disposes 10 «stations» (specially equipped places for implementation of different physical exercises, directed on development of different groups of muscles), an amount and types of the «stations» can be changed depending on the tasks of lesson, amount of pupils, presence of inventory, sports equipment. The use of method of the circular training on the lessons of physical culture in junior classes is instrumental in education of independence, initiatives, induces pupils to self-perfection and forms motivation to the athletic-health employments. Actuality and expedience of the chosen problem of research is well-proved.