В опитуванні брали участь 232 науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів фізкультурного профілю, в яких ще не здійснюється процес підготовки за професійним спрямуванням «фітнес-тренер». Встановлено, що 70,54% викладачів вважають доцільним здійснення підготовки майбутніх фітнес-тренерів у вищому навчальному закладі з метою отримання кваліфікації «фітнес-тренер». Проте 13,84% опитуваних вважає це не доцільним. Цікавим є те, що 53,13% фахівців переконані, що система професійної підготовки майбутніх фітнес-тренерів у вищому навчальному закладі повинна відрізнятись від професійної підготовки майбутніх тренерів з видів спорту. Результати анкетування свідчать про неоднозначність думки щодо необхідності підготовки та перепідготовки фізкультурних кадрів з різних напрямків фітнесу.
В опросе принимали участие 232 научно-педагогических работника высших учебных заведений физкультурного профиля, в которых еще не осуществляется подготовка по профессиональному направлению «фитнес-тренер». Установлено, что 70,54% преподавателей считают целесообразным осуществление подготовки будущих фитнес-тренеров в высшем учебном заведении с целью получения квалификации «фитнес-тренер». Однако 13,84% опрошенных считает это нецелесообразным. Интересно, что 53,13% специалистов убеждены, что система профессиональной подготовки будущих фитнес-тренеров в высшем учебном заведении должна отличаться от профессиональной подготовки будущих тренеров по видам спорта. Результаты анкетирования указывают на неоднозначность мнения о необходимости подготовки и переподготовки физкультурных кадров по различным направлениям фитнеса.
The study involved 232 scientific-pedagogical staff of higher education establishments of physical education and sport, which has not started training in specialty "fitness trainer." The purpose of the questionnaire was to study the opinions of experts on the feasibility of training future fitness trainers in higher education establishments. The survey involved representatives of 12 higher educational establishment of Ukraine. Analysis of the results of questionnaire shows that 70,54% of teachers support training of future fitness trainers in higher education for qualification "fitness trainer" (but 13,84% doesn’t support). 59.38% of respondents are knowledgeable in modern fitness technology innovations. It was identified problems with educational and methodological support of higher education establishments, particularly special literature. So, the question "Are you provided by modern educational literature for the implementation of professional training future fitness trainers in higher education?" – the answer "Yes, we are" just 15,29% of the respondents; "No, we aren't" – 68,75% of respondents. We know, that fitness convention is one of the effective means of training specialists in fitness. According to the survey, most teachers (54,91%) feel the need to attend such events. A large percentage of respondents (23,66%) did not consider it necessary to do so. Established, that 43,75% of teachers believe that students, graduates of various disciplines cannot work fitness trainers. Most respondents (40,63%) support basic higher education qualification "fitness trainer" as effective. It is interesting that 53,13% of experts believe that the system of professional training of future fitness trainers in higher education establishments should be different from the professional training of future trainers of sports. Thus, among the scientific and teaching staff of universities and institutes observed ambiguity views on the need for training and retraining of fitness staff.