Автор вказує, що в умовах реалізації реформи у галузі вищої педагогічної освіти в Україні особливо гостро встає проблема підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи, здатних турбуватися про дитину, проявляти інтерес до неї та сприяти розвитку її особистості. У статті зазначено, що майбутні вчителі початкової школи, навчаючись у вищих педагогічних закладах, повинні ґрунтовно оволодіти професійно орієнтованими знаннями, уміннями та навичками щодо інтенсифікації навчального процесу у результаті впровадження здоров’я формувальних технологій; конструювання здоров’я формувального процесу навчання молодших школярів у різних формах освітньої діяльності.
Автор указывает, что в условиях реализации реформы в отрасли высшего педагогического образования в Украине особенно остро встает проблема повышения эффективности профессиональной подготовки будущих учителей начальной школы, способных беспокоиться о ребенке, проявлять интерес к нему и содействовать развитию его личности. В статье отмечено, что будущие учителя начальной школы, учась в высших педагогических заведениях, должны основательно овладеть профессионально ориентированными знаниями, умениями и навыками относительно интенсификации учебного процесса в результате внедрения здоровьеформирующих технологий; конструирование здоровье формирующего процесса обучения младших школьников в разных формах образовательной деятельности.
The author specifies that during the process of reform realization in the sphere of higher pedagogical education in Ukraine there appeared a challenge connected with a necessity in increase the efficiency of future primary school teachers professional preparation, their ability to take care of a child, pay attention to him and assist to development his personality. Democratic and humanism principles of educational process in higher educational institutes strengthening foresees renew of educational practice subject and its direction, search and improvement of forms and means of highly cultured, competent primary school teachers preparation that have an ability to creatively implement educational innovations in the context of modern trends and coordinate their efforts to self-improvement and self-development. Consideration of the stages and terms of professionally pedagogical orientation of personality development showed the period of studying in higher educational institute is the main stage of its formation it is in student age that a professionally-pedagogical orientation becomes central new formation for personality. Primary school teachers have to obtain certain professional qualities, central among which is tolerant attitude toward children which means desire to work with children that is expressed in a pleasure from pedagogical communication with them, from the ability to get to original child's world, to influence the child’s psyche formation, and in attentive and kind attitude toward them. There stated that future primary school teachers, during their education in higher pedagogical institutes, should obtain professionally oriented knowledge and skills aimed at intensification of teaching process due to implementation of health forming technologies; designing of health forming process of schoolchildren education in various forms of educational activities.