В статті здійснено аналіз впливу занять волейболом на фізіологічні показники студенток. Показано, що тренування в секції волейболу протягом всього навчального року сприяють достовірному покращанню всіх функціональних показників студенток. Встановлено, що заняття волейболом виконують здоров’язберігаючу роль і формують позитивне відношення до фізичного виховання студентської молоді.
В статье проведен анализ влияния занятий по волейболу на функциональные показатели студенток. Показано, что тренировки в секции волейбола на протяжении всего учебного года способствуют достоверному улучшению всех функциональных показателей студенток. Установлено, что занятия волейболом выполняют здоровьесберегающую роль и формируют положительное отношение к физическому воспитанию студенческой молодежи.
Objective: to analyze the effect of volleyball exercises and physiological indices of students. Material and methods: the research involved 34 students of I and II courses studying at Dneprodzerzhinsk State Technical University, which 2 groups were formed. The first experimental group (n = 17) includes persons who visited section of volleyball 3 times a week during the academic year. The second control group (n = 17) includes persons who attended classes in physical education. We used tests to determine the functional parameters of respiratory and cardiovascular systems, heart rate, blood pressure (systolic and diastolic), life lung capacity, breath in inspiration and expiration, maximum oxygen consumption. We determined also living index and the index of Harvard step- test, physical efficiency, hand strength. Results: it has been revealed that the students of the experimental group (n = 17) who visited volleyball section during the academic year, significantly improved all functional performance. But the students from the control group (n = 17) who attended regular academic classes in physical education, had limited improvement in indices of functional training. Сonclusions: The use of volleyball as a means of improving and maintaining health, performs the role of health preservation and creates a positive attitude toward physical education of students.