Автором охарактеризовано особливості професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до впровадження технологій оздоровчого фітнесу. З’ясовано сутність базових понять «підготовка», «професійна підготовка майбутніх учителів фізичної культури», «фітнес», «технології оздоровчого фітнесу». У статті зазначено, що у навчально-виховному процесі вищих начальних закладів особливу увагу слід приділяти інтелектуальному, етичному, культурному та професійному розвитку майбутнього вчителя фізичної культури, його креативності і творчій самостійності.
Автором охарактеризованы особенности профессиональной подготовки будущих учителей физической культуры к внедрению технологий оздоровительного фитнесса. Выяснено сущность базовых понятий «подготовка», «профессиональная подготовка будущих учителей физической культуры», «фитнесс», «технологии оздоровительного фитнесса». В статье отмечено, что в учебно-воспитательном процессе высших начальных заведений особенное внимание следует уделять интеллектуальному, этическому, культурному и профессиональному развитию будущего учителя физической культуры, его креативности и творческой самостоятельности.
The author characterizes the features of professional training of future Physical Training teachers to apply health fitness technologies. The essence of basic notions as «training», «professional training», «fitness», «health fitness technologies» are determined. The priority of human health is in the basis of fitness ideology and its goals; therefore, the created fitness technologies are mainly of health character. On the basis of the achievements of previous development stages of health physical culture, fitness complements them on a higher level according to the changing life conditions of a modern man. Fitness is an innovation in modern health physical culture, a new turn of its spiral development, an ideological product in which ideas being characteristic for new modern logic thinking: humanism, democracy and culture priorities, are reflected as in a mirror. The training features of future Physical Culture teachers to apply health fitness technologies are associated with the formation of students’ knowledge and skills to implement professional activity with schoolchildren, aimed at the application of health methods including physical training in conjunction with a properly selected diet. The article points out that in the education process of higher schools, a special attention should be paid to intellectual, ethical, cultural and professional development of future Physical Culture teacher, his creativity and creative independence.