The article substantiates the necessity of studying by vocational education institutions students of professionally oriented artistic and technical creativity. It is established that the necessary condition for the identification and development of students' creative abilities is the creation of an integrated educational process in which they can realize their own potential at the levels of creativity and its exteriorization (on professional and theoretical, vocational and practical training and in the work of the cluster). The variants of professionally oriented artistic and technical creativity studying, which depend on the purpose, possibilities and number of the covered students, are analyzed. The advantages provided by professional-oriented artistic and technical creativity to future workers are determined.
В статье обоснована необходимость изучения учащимися учреждений профессионально-технического образования художественно-технического творчества, ориентированного на профессию. Установлено, что необходимым условием выявления и развития творческих способностей учащихся является создание интегрированного образовательного процесса, в котором они могут реализовать свой потенциал на уровнях творчества и его экстериоризации (в профессионально-теоретической, профессионально-практической подготовке и в кружковой работе). Проанализированы варианты изучения профессионально ориентированного художественно-технического творчества, которые зависят от цели, возможностей и количества охваченных учеников. Рассмотрены преимущества, которые может предоставить художественно-техническое творчество рабочим в будущем.