В статті приводяться дані про багаторічний експеримент навчання студентів першого курсу інституту фізичного виховання та спорту (Кримська філія НПУ імені М.П. Драгоманова) основам методики викладання курсу "Теорія і методика навчання спортивним двобоям". Практичному навчанню техніці спортивних двобоїв передує змістовне теоретичне обґрунтування курсу з відео оглядом різновидів спортивних двобоїв, демонстрацією найкращих виконавців техніки двобоїв, ретельним аналізом майбутніх імовірних помилок та шляхів їх усунення.
В статье приводятся данные о многолетнем эксперименте обучения студентов первого курса института физического воспитания и спорта (Крымский филиал НПУ имени М. П. Драгоманова) основам методики преподавания курса "Теория и методика обучения спортивным поединкам". Практическому обучению технике спортивных поединков предшествует содержательное теоретическое обоснование курса с видеообзором разновидностей спортивных поединков, демонстрацией наилучших исполнителей техники поединков, тщательным анализом будущих вероятных ошибок и путей их устранения.
To the article the studies of students of the first course of institute of P.E and sport (Crimean branch of Dragomanov National pedagogical university) given about a long-term experiment are driven to bases of methodology of teaching of course "Theory and methodology of studies to the sport duels". To the practical studies the rich in content theoretical ground of course from video the review of varieties of sport duels, demonstration of the best performers of technique of duels, careful analysis of future credible errors and ways of their removal is preceded the technique of sport duels. In the first period (without the special name) there are establishment of leading level of construction of motions, motive composition, necessary corrections and process of automation (switching, base-line corrections of motions in basilar levels). If all previous authors considered that the stage of automation all forming of skill ends with, then here she is complete the first period only, and this is important exceptionally. In the second period (stabilizing) there is a wearing-out of levels, standardization of motive composition and stabilizing(firmness is against a rejection) of motive act. The second period of construction of skill is begun with the wearing-out of co-ordinating elements of skill inter se, removal of discord and discoordination between them. In parallel and the processes of standardization go together. Under them here maintenance of proof, standard forms of motion understands within the limits of variable, that is assumed (maintenance of automation). The methods of overcoming of reactive forces (forge, exception, use) belong here. In addition, М.О. Bernstein [1] distinguishes stabilizing processes that provide a resistibility to hammering together influences yet. Very substantially, that and standardization (reduction of variable), and stabilizing (expansion of range of admit variable), conduce to the increase of firmness of motive act. Such in the compressed kind are the basic stages of construction of motions on the basis of principle of sensory corrections. More substantial in all herein "making of skill is a not overlearning of permanent formula of motive impulses". It lays on fundamental position imprint on all sport pedagogics: the search of permanent not method of decision of task, but process of decision of this task must go by variable methods.