Особое значение представляет проблема формирования основ профессиональной физической культуры студентов, осваивающих технические профессии. Специфические условия трудовой деятельности инженеров определяют необходимость овладения навыками координационных способностей как фактора обеспечения безопасности работы. Рассмотрен практический опыт преподавателей, и их методологический подход к проблеме развития координационных способностей студентов технических специальностей за период обучения в высшем учебном заведении, определен параметр развития координационных способностей методом тестирования.
Описана авторская методика упражнений по параметрам координационных способностей. Проанализировано количество повторений и сложность упражнений, что способствует совершенствованию данного качества.
Особливе значення представляє проблема формування основ професійної фізичної культури студентів, які освоюють технічні професії. Специфічні умови трудової діяльності інженерів визначають необхідність оволодіння навичками координаційних здібностей як чинника забезпечення безпеки роботи. Розглянуто практичний досвід викладачів, і їх методологічний підхід до проблеми розвитку координаційних здібностей студентів технічних спеціальностей за період навчання у вищому навчальному закладі, визначений параметр розвитку координаційних здібностей методом тестування.
Описана авторська методика вправ за параметрами координаційних здібностей. Проаналізовано кількість повторень і складність вправ, що сприяє вдосконаленню даної якості.
The analysis of the special methodical literature allowed to form for students during educating in higher educational establishment professionally important motive skills and maneuvers are necessary for the improvement of functional possibilities for future specialists. The problem of forming the bases of professional physical culture for students of technical specialties' has the special value. The specific terms of labor activity of engineers determine the necessity of capture of coordinating capabilities skills as a factor of providing of safety of work. Practical experience of teachers and them methodological approach to the problem of developing co-ordinating capabilities of students of technical specialties for period of studies in higher educational establishment is considered. A certain parameter of development of coordination capabilities by using a testing method is proposed.
Facilities for the purposeful forming professionally of important properties and qualities of future specialist must be carefully selected taking into account the features of labour activity. Coordination of motions is closely associate with other constituents and, first of all, with a capacity for an estimation and adjusting of dynamic and spatio-temporal parameters of motion. The high level of these capabilities renders positive influence on the increase of co-ordinating capabilities. It is educed, that co-ordinating capabilities render substantial influence on forming of mental sphere, because have the difficult psyhophfisical mechanisms based on principles of reflex activity. Offer exercises were used on employments on P.E with the students of technical specialties in PSTU. They assisted an increase and perfection of co-ordinating capabilities, render stimulant influence on forming of such higher psychical functions, as arbitrary attention, memory, thinking, imagination. A large value for perfection of capacity for an orientation in space has training of arbitrary attention is ability to distinguish from all varied irritants those that are meaningful for an orientation in a certain situation. Ability quickly to translate attention from one irritant into other is important, changing the volume of attention, that reflects his mobility. At implementation of different exercises the continuous changing of degree of tension and weakening of different muscles is marked. For perfection of capacity for the arbitrary weakening of muscles application of the various special exercises, requiring any weakening muscles, alternation of their tension and weakening, adjusting of tension is needed. For perfection of these capabilities the complex of physical drills is recommended in combination with breathing.
The authorial methodology of exercises with the parameters of co-ordinating capabilities is described. The amount of reiterations and complication of exercises, that assists perfection of this quality, are analyzed.