У статті зроблено спробу комплексно дослідити різноаспектні зв’язки творчості Бориса Грінченка з українським фольклором та уснопоетичною спадщиною інших народів світу. Вивчається характер міжсистемної комунікації літератури і фольклору, специфіка «відфольклорного» письма митця, сформованого на народній поезії у власних творчих виявах, репрезентативність літературно опосередкованого Б. Грінченком національно-народного світу й змінні риси індивідуально своєрідного авторського фольклоризму та міфологізму.
В статье предпринята попытка комплексно исследовать разноаспектные связи творчества Бориса Гринченко с украинским фольклором и уснопоэтическим наследием других народов мира. Изучается характер межсистемной коммуникации литературы и фольклора, специфика «отфольклорного» письма писателя, сформированного на народной поэзии в собственных творческих проявлениях, репрезентативность литературно опосредованного Б. Гринченко национально-народного мира и переменные черты индивидуально своеобразного авторского фольклоризма и мифологизма.
The article is the attempt to study combined the variety of connections between Borys Grinchenko’s creativity and the folklore heritage of the Ukrainian and other nations. This study is to identify the ideological and aestetic features of the writer’s processing of motives, images, symbols, etc. of folk art, the directions and the specificity of processing of these sources; to illuminate the levels and the impact of the assimilation of folk-art sources in different periods of literary activity of the writer. This article presents a comparative analysis of an array of folk-song poetry, folklore plots of Borys Grinchenko’s poetry. The significance of the contribution to the culture of Ukrainian literary folklorism of the end of the 19th — first half of the 20th centuries is also characterized there. The article examines the nature of inter-system communication of literature and folklore, the specifics of the «folklore» letter of the artist, formed on the folk poetry in his own creative expressions, representativeness of Borys Grinchenko’s literary-mediated national-public world and the varied features of an individually original author’s folklorism and mythology.